4 redenen waarom recruitment steeds meer marketing wordt

4 redenen waarom recruitment steeds meer marketing wordt

Organisaties zijn voortdurend bezig om de beste medewerkers en talenten naar hun organisatie en recruitmentsite te trekken. Men zoekt daardoor allerlei nieuwe wegen om kandidaten te interesseren voor hun vacatures. De nieuwe ontwikkelingen en initiatieven volgen elkaar dan ook in snel tempo op. Zelfs Google en Facebook storten zich nu op de recruitmentbranche. Door alle online ontwikkelingen en mogelijkheden wordt recruitment daarom steeds meer een marketingvak.

Social media recruitment

Social media zijn inmiddels een enorm groot onderdeel van recruitment geworden. Het inzetten van social media is natuurlijk één van de manieren om je content te verspreiden. Om een keuze te maken welke social media je wilt gaan inzetten, is het belangrijk dat je jouw doelstellingen en doelgroep in kaart hebt gebracht. Wat wil je bereiken met social media? Als jouw doelgroep geen gebruik maakt van een social medium als Twitter, dan hoef je hier natuurlijk ook geen tijd en geld in te stoppen.

Elk communicatiekanaal heeft dus zijn eigen voor- en nadelen. Een goede combinatie van middelen is van essentieel belang voor jouw organisatie. Kies je voor LinkedIn? Voor Facebook? Voor Twitter? Of een combinatie tussen LinkedIn en Facebook? Maak een weloverwogen beslissing. Bekijk goede voorbeelden, cases en maak alles goed meetbaar zodat je zelf kan beoordelen welke social media voor jouw het beste werkt. Dit geldt uiteraard helemaal als je gebruik gaat maken van advertising. Een online marketeer kan een recruiter hier prima bij helpen.

Denk jij er aan om social media in te zetten om nieuwe medewerkers te vinden? Wij geven in ons blog 5 tips voor het optimale gebruik. https://www.floydhamilton.nl/blogs/5-tips-recruitment-social-media/

Vindbaar voor zoekmachines

Het maken van een mooie recruitmentsite is slechts de eerste stap. Het echte online werk begint daarna pas: zoekmachine optimalisatie (SEO). SEO is het optimaliseren van interne en externe factoren (content, techniek en autoriteit) van een (mobiele)website voor de zoekmachines. Google beoordeelt alle websites op wel meer dan 200 factoren. Op basis van al deze factoren rangschikt Google de websites binnen de zoekresultaten.

Het is natuurlijk van belang om zo hoog mogelijk in de natuurlijke zoekresultaten te komen staan. Aangezien alleen de zoekresultaten op de eerste pagina’s interessant zijn. Wanneer kijk je immers zelf op de tweede pagina? Een recruitmentsite die op verschillende zoekwoorden hoog rankt, zorgt voor een structurele stroom van sollicitanten naar jouw vacatures.

Lees de volgende blogartikelen voor onze SEO tips:

AdWords voor recruitment

Door via AdWords te adverteren zullen werkzoekenden in het begin van hun zoekproces in aanraking komen met jouw vacature. Daarnaast kun je met locatie targeting en relevante zoektermen enkel de voor jou interessante doelgroep bereiken. Wanneer je dit dus goed inricht betaal je dus zelden voor bezoekers die je niet wilt bereiken.

Belangrijk is dan ook om vooraf goed te bepalen wie je wilt bereiken en op welke zoektermen deze doelgroep zal zoeken. Neem de tijd om enkel relevante zoektermen toe te voegen en breidt dit vervolgens langzaam uit. Doordat je alles live kunt aanpassen heb je de mogelijkheid de campagnes constant te optimaliseren en het beste resultaat te behalen tegen zo laag mogelijke kosten. En is jouw vacature ingevuld dan kun je de advertentie direct uitzetten. Een online marketeer met AdWords ervaring kan een recruiter hier prima ondersteuning bij bieden.

Sturen op data

Data zijn de afgelopen jaren al steeds belangrijker geworden voor recruiters. Belangrijk is om allereerst de KPI’s en doelstellingen van de organisatie te bepalen. De doelstellingen voor recruitment vloeien voort uit de arbeidsmarktcommunicatie, de employer branding- en de recruitmentstrategie van je organisatie. Deze strategieën kunnen op hun beurt weer een verlengde zijn van marketingdoelstellingen, HR-doelen en organisatiedoelstellingen. In het ideale scenario zijn deze strategieën een logisch geheel en zijn deze de basis om een consistent beeld te kunnen uitstralen in de markt.

Maak je al gebruik van Google Analytics om de website statistieken bij te houden? Dan is het relatief eenvoudig alle statistieken en bereikte doelen met elkaar te verbinden. Op deze manier kan je prima doormeten wat het effect is van de opgezette campagnes. En kan je verder met het optimaliseren van de diverse campagne voor nog betere resultaten. Het resultaat van bijvoorbeeld je LinkedIn, Indeed of AdWords advertenties in combinatie met een compleet ATS is dus uitstekend te meten tot dat je de sollicitant hebt aangenomen.

Wanneer de doelstellingen van de recruitment website helder zijn, moeten deze ook meetbaar worden gemaakt. Zoals eerder aangegeven kan met Google Analytics het bezoekgedrag, bezoekersdata en bezoekersbronnen worden gemeten en kunnen conversies worden bepaald. Op basis van deze informatie kan de effectiviteit van de site worden bekeken en content en/of de structuur desgewenst worden aangepast. Het goed analyseren van sites en voornamelijk van conversies neemt een steeds grotere rol in bij de keuze van webdesign bij recruitment websites. Alles voor de optimale conversies. SEO/SEA en andere analyse specialisten zijn ook bij recruitment websites niet meer weg te denken.

Download whitepaper ‘ de optimale recruitment website’

Een goede recruitment website zorgt voor een optimale candidate journey, applicant experience en tot de gewenste conversies. Hieronder de kenmerken waar een recruitmentsite aan moet voldoen als optimaal instrument voor recruitment en employer branding. Om jou op weg te helpen, hebben wij een uitgebreid whitepaper geschreven. Download deze direct via deze link: https://www.floydhamilton.nl/whitepaper-downloaden/. Hierin geven wij een compleet beeld hoe wij vinden dat een recruitment website eruit moet komen te zien en waar je rekening mee moet houden.