5 Analytics tips voor jouw recruitmentsite

5 Analytics tips voor jouw recruitmentsite

Weet jij eigenlijk wat jouw bezoekers doen op jouw recruitmentsite en hoe je de effectiviteit kan verhogen? Google Analytics heeft een aantal handige meetinstrumenten en tools. Onderstaande hebben wij een vijftal tips voor je opgesomd.

Sluit intern en spamverkeer uit

Eén van de meest belangrijke filters is het filter op IP-adres. Via https://whatismyipaddress.com/ kun je achterhalen wat het IP adres is van jouw internetverbinding. Vanaf locaties waar de website door intern verkeer veel wordt bezocht is het zinvol om deze te filteren. Onder de kop ‘beheerder -> alle filters’ kan een nieuwe filter toegevoegd of bewerkt worden.

Naast het verwijderen van intern verkeer heb je ook vervelende spiders en bots. Zij zorgen voor vervuiling in jouw Analytics statistieken en rapportages. Dit zijn namelijk geen echte bezoekers, maar dus spamverkeer. Je kan met een vinkje voorkomen dat deze bots en spiders terugkomen in je rapportages. Onder de kop ‘beheerder -> instellingen weergeven’ kan je het vinkje ‘bots filteren’ aanvinken.

Ter controle: De trackingcode van Google Analytics moet op alle pagina’s van je website staan. Het komt helaas nog voor dat Analytics bijvoorbeeld alleen op de homepage is geïnstalleerd. Zorg er dus voor dat de Analytics juist geïnstalleerd is.

Bepaal meetbare doelen

Meten is weten. Zonder concrete doelen heeft het geen zin om aan de slag te gaan met verzamelde data afkomstig uit Analytics. Doelen zijn vaak gekoppeld aan bepaalde KPI’s. Zorg dus dat deze ingesteld staan. Denk hierbij niet alleen aan een sollicitatie- en contactformulieren, maar bijvoorbeeld het delen van een vacature op social media, inschrijving voor een jobalert, etc. Je kunt jouw doelen instellen onder de kop ‘beheerder -> doelen.

Stuur op resultaat

Onder andere het bezoekgedrag, de bezoekersdata en de bezoekersbronnen worden in Analytics uitgebreid gemeten. Op basis van deze informatie kan de effectiviteit van de site, de diverse bronnen en de campagnes worden bekeken.

Je kunt dan bijvoorbeeld zien of verkeer uit verschillende bronnen, zoals Google, e-mail, LinkedIn bijdragen aan sollicitaties of andere ingestelde doelen. Dit is onmisbare informatie om te bepalen waar jouw budget heen gaat. Je kunt dit instellen in de beheerdersomgeving.

Na het instellen van de conversies kun je in Analytics bekijken hoe je online marketing-inspanningen bijdragen aan je website doelstellingen. Ga in Analytics naar Acquisitie -> Alle verkeer -> Bron/medium. Dit rapport geeft inzicht in welke verkeersbronnen hebben geleid tot conversies op je website. En is het meest gebruikte rapport in Analytics.

Loop alle Analytics data door

Ons advies is om een sowieso alle data die in Analytics is te zien via de standaard rapporten een keer door te lopen. Dit geeft namelijk informatie over jouw bezoekers en pagina’s. Zo kun je o.a. zien:

  • wat de demografische gegevens van jouw bezoekers zijn;
  • hoeveel bezoekers er komen via mobiel of tablet;
  • welke pagina’s en vacatures goed en slecht scoren;
  • waar de meeste bezoekers vandaan komen en op welke pagina’s zij landen;
  • welke pagina’s snel en welke traag laden.

Door het gebruiken en analyseren van deze gegevens kun je bijsturen en jouw website nog beter op de bezoeker en dus de sollicitant laten aansluiten. Met deze werkwijze kun je uiteindelijk de ideale candidate experience op jouw site creëren.

Het is soms aardig zoeken in Google Analytics om de juiste informatie te vinden. Dashboards bieden dan uitkomst. Je kunt met de dashboard functionaliteit in één overzicht alle belangrijke statistieken weergeven. Dat scheelt dus veel tijd en zoekwerk in Analytics zelf. Het inrichten van een goed dashboard vergt wel wat expertise.

Gelukkig zijn er veel dashboards die je gemakkelijk kunt toevoegen aan je eigen Analytics account. Zo zijn er dashboards gericht op SEO, AdWords en social media. Deze kun je daarna natuurlijk zelf aanpassen. Google zelf op ‘dashboard Analytics’ en kijk welke voor jou interessant en toepasbaar zijn.

Download whitepaper ‘de optimale recruitmentsite’

Een goede recruitmentsite zorgt voor een optimale candidate journey, applicant experience en tot de gewenste conversies. Hieronder de kenmerken waar een recruitmentsite aan moet voldoen als optimaal instrument voor recruitment en employer branding. Om jou op weg te helpen, hebben wij een uitgebreid whitepaper geschreven. Download deze direct via deze link: https://www.floydhamilton.nl/whitepaper-downloaden/. Hierin geven wij een compleet beeld hoe wij vinden dat een recruitmentsite eruit moet komen te zien en waar je rekening mee moet houden.