De 5 belangrijkste punten voor een goede recruitmentsite

De 5 belangrijkste punten voor een goede recruitmentsite

Een goede recruitmentsite zorgt voor een optimale candidate journey, applicant experience en tot de gewenste conversies. In vogelvlucht benoemen we de belangrijkste punten, waaraan een goede recruitmentsite minimaal moet voldoen.

Applicant journey en gebruiksvriendelijkheid

Maak de recruitment website voor de kandidaat zo aantrekkelijk en zo gemakkelijk mogelijk. Zorg voor een eenvoudige en snelle navigatie en bied informatie aan waar de bezoeker dat verwacht. Houd daarbij het sollicitatieproces helder en eenvoudig. Maak interactie aantrekkelijk en effectief en werp zo min mogelijk onnodige drempels op.

Vraag je continu af:

  • Wat betekent het voor de kandidaat?
  • Wat doet het met de kandidaat ervaring?
  • Wat verwacht hij/zij?
  • Welke vragen en behoeften heeft de kandidaat?
  • Wat zal het zoekgedrag zijn op de site en waar denkt hij/zij iets te vinden?
  • Hoe navigeert de bezoeker door de recruitmentsite?

 

Doorloop dus de diverse routes die een kandidaat kan doorlopen. Let hierbij ook op vanuit welke bron (bijv. Facebook, direct verkeer of een AdWords advertentie) de bezoeker op een pagina komt. De route is namelijk iedere keer weer anders. Je kan met behulp van Google Analytics verschillende routes en recruitmentfunnels inrichten. Deze funnels helpen je met het bepalen welke content nodig is en waar deze op de recruitmentsite wordt getoond. Daarnaast kun je zo goed zien welke verbeteringen je moet doorvoeren en welke inspanningen het meeste resultaat opleveren. Besteedt dus voldoende aandacht aan gebruiksvriendelijkheid en een goede interactie met de bezoeker. Uiteindelijk gaat je dit namelijk meer sollicitaties opleveren.

Design

Een recruitment website is het visitekaartje van de werkgever, maar natuurlijk net zo goed van de organisatie als geheel. Zorg er daarom voor dat de corporate site en de recruitment website (in de beleving van de bezoeker) dezelfde look & feel hebben. Gebruik dezelfde huisstijl qua vormgeving, kleurgebruik, lettertype, communicatiestijl, etc.

Uit onderzoek is gebleken dat voornamelijk de inhoud van de site en de vacatures het belangrijkste zijn voor de bezoekers. Het design en de techniek moet dan ook in functie hiervan staan. Verder is het belangrijk om de afbeeldingen goed op de organisatie te laten aansluiten. Gebruik dan ook absoluut geen stockfoto’s. Gebruik foto’s van de werkruimtes, medewerkers, bedrijfspand e.d. dit geeft beleving aan de site.

De recruitment website en de sollicitatiefunctionaliteit moeten goed toegankelijk zijn voor zowel smartphones, tablets, laptops als desktop computers. Snellere internetverbindingen en betere smartphones zorgen ervoor dat het mobiele verkeer op de websites enorm in bezoekersaantallen stijgt. Het is daarom belangrijk om te zorgen dat het design, de sitestructuur en de sollicitatiefunctionaliteit goed werkt op kleinere beeldschermen. Zorg dus voor een adaptive website die voor ieder device aanpasbaar is.

Vindbaar voor zoekmachines

Het maken van een mooie recruitment website is slechts de eerste stap. Het echte online werk begint daarna pas: zoekmachine optimalisatie (SEO). Wanneer je via zoekmachines niet gevonden wordt, komen potentiële medewerkers ook niet op jouw website. De macht en kracht van zoekmachines (en met name Google) is groot en wil je (onderdelen van) de website en/of de vacatures vindbaar maken dan is het belangrijk dit mee te nemen bij het realiseren van de recruitment website.

Om het bezoekersaantal dat je ontvangt op je gekozen zoekwoorden zo hoog mogelijk te krijgen is het van groot belang dat je je zoekwoorden heel zorgvuldig kiest. Onderstaande staan een aantal tips.

  • Met de Google keyword tool kun je erachter komen wat de zoekvolumes per maand zijn per zoekwoord. Je moet het nooit als feiten aannemen, maar het is zeker een goede indicatie.
  • Kies zoekwoorden die relevant voor je website zijn, het liefst zo relevant mogelijk. Wanneer je de juiste zoekwoorden gebruikt krijg je relevantere bezoekers en waardeert Google dat je de juiste zoekwoorden gebruikt.
  • Kies niet te veel zoekwoorden. Hierdoor wordt de aandacht verdeeld en blijft het gewenste effect uit.
  • Wees verstandig en kies zoekopdrachten waar minder of weinig concurrentie op zit.

 

Tip: Door via AdWords te adverteren zullen werkzoekenden in het begin van hun zoekproces in aanraking komen met jouw vacature. Daarnaast kun je met locatie targeting en relevante zoektermen enkel de voor jou interessante doelgroep bereiken. Wanneer je dit dus goed inricht betaal je dus zelden voor bezoekers die je niet wilt bereiken. Bijkomend voordeel is dat je na het maken van jouw advertenties binnen 15 minuten vindbaar bent.

Lees de volgende blogartikelen voor onze SEO tips:

https://www.floydhamilton.nl/blogs/recruitment-seo-maak-vacature-vindbaar/

https://www.floydhamilton.nl/blogs/tips-voor-een-goed-vindbare-vacaturetekst/

Conversie en meetbaarheid

De recruitment website moet gebouwd worden voor conversie dat betekent wat anders dan alleen een een mooie site laten zien. Bezoekers hebben één primair doel, vacatures lezen en solliciteren. Laat je niet verleiden tot het plaatsen van allerlei toeters en bellen die afleiden van dit doel.

Het liefste wil je directe sollicitaties vergaren, maar zorg er ook voor dat je de contactgegevens kan bemachtigen (aanmelden voor nieuwsbrieven, hou-mij-op-de-hoogtes, jobfeeds etc.). Hierdoor bouw je een (e-mail)database op die je in de toekomst kan gebruiken voor nieuwe vacatures. Dit is niet alleen veel effectiever, maar ook veel goedkoper. Hang ook doelstellingen aan deze contactmomenten om dit te toetsen, meten en uiteindelijk te verbeteren.

Om de conversie te maken, is het uiteraard belangrijk om de bezoeker op de site te houden. In 3 seconden beslist de bezoeker namelijk of hij op de website blijft of wegklikt. Zorg er dus onder andere voor dat de site snel laad, direct relevante content biedt, duidelijke navigatie heeft, etc. Op deze manier hou je de bezoekers op je pagina en zal je conversie hoger zijn. Met Google Analytics is de hele candidate journey in kaart te brengen. Breng dan ook de diverse en meest gangbare routes in kaart. Kijk vervolgens waar de bezoekers uitstappen en analyseer deze pagina’s goed. Wanneer je kunt achterhalen waarom bezoekers uitstappen of toch weer andere pagina’s binnen de website gaan bekijken, dan kun je dit proces ook gaan verbeteren.

Zorg voor een goed ATS

Veel bedrijven willen effectiever en efficiënter gaan werken. Door middel van een ATS kunnen zij de grote stroom aan kandidaten, openstaande vacatures en contacten onderhouden. Eenmaal geïntegreerd in het bedrijfsproces kost het minder mankracht en dus minder tijd om gegevens bij te houden, te ordenen en te verwerken. E-mailverkeer en data worden eenvoudig geautomatiseerd. Hierdoor hoeven recruiters minder tijd te besteden aan die data. Wij merken dat opdrachtgevers steeds meer focus leggen op het ATS en de inrichting hiervan. Er worden steeds meer wensen en eisen aan het ATS gesteld. Zodat zij meer tijd kunnen besteden aan het inhoudelijke, namelijk het invullen van de vacatures.

Enkele andere voordelen van een ATS:

  • Tijd- en kostenbesparend, ook in combinatie met preselectie tools.
  • Optimale integratie met jouw eigen recruitment website, modules en overige software
  • Het afhandelen van sollicitaties wordt sterk vereenvoudigd en gestroomlijnd
  • Automatische dossieropbouw en databasepool
  • Eenvoudige mogelijkheden voor rapportage en overzichten

Download whitepaper ‘ de optimale recruitment website’

Een goede recruitment website zorgt voor een optimale candidate journey, applicant experience en tot de gewenste conversies. Hieronder de kenmerken waar een recruitmentsite aan moet voldoen als optimaal instrument voor recruitment en employer branding. Om jou op weg te helpen, hebben wij een uitgebreid whitepaper geschreven. Download deze direct via deze link: https://www.floydhamilton.nl/whitepaper-downloaden/. Hierin geven wij een compleet beeld hoe wij vinden dat een recruitment website eruit moet komen te zien en waar je rekening mee moet houden.