5 tips om jouw recruitmentproces te verbeteren

5 tips om jouw recruitmentproces te verbeteren

De afgelopen jaren hebben veel organisaties intern een recruitmentafdeling opgezet of sterk aangepakt. Door het aannemen van (corporate) recruiters en het opbouwen van deze interne recruitmentafdeling proberen ze grip te houden op het recruitmentproces en efficiënter te werk te gaan. Momenteel zijn veel organisaties actief bezig met het efficiënt indelen van het recruitmentproces, met als doel het recruitmentproces te optimaliseren op het gebied van efficiëntie. Wij hebben enkele tips voor je op een rij gezet.

1. Start met een analyse van je recruitmentproces

Een efficiënter recruitmentproces is voor iedere organisatie en afdeling positief, maar voordat een efficiënter proces kan worden gerealiseerd is een heldere analyse nodig. Je kunt hierbij denken aan de volgende vragen: Uit welke stappen bestaat het recruitmentproces van jouw organisatie? Welke tools worden er ingezet? Welke handelingen duren lang of gaan vaak fout? Zijn alle handelingen echt nodig? Wordt de kandidaat optimaal bediend? Etc.

Het belangrijkste doel van deze analyse is ten eerste om het hele proces inzichtelijk te krijgen. Als dit succesvol in kaart wordt gebracht, geeft dat vaak al een goed beeld van de complexe processen of activiteiten binnen het proces. Bespreek dit proces ook met (nieuwe) collega’s die dit traject hebben doorlopen of kandidaten die in dit proces zitten.

Voorbeeld Recruitmentproces - Takeaway

2. Ken je doelgroep

Voor wie is de recruitmentsite en desbetreffende vacature voornamelijk bestemd? Is dit een groep of zijn het juist meerdere verschillende profielen? Hoe wordt er online gezocht door deze doelgroep(en), hoe wordt er goed antwoord gegeven op de vragen en hoe krijg je een optimale websitebeleving en sollicitatie-ervaring van deze doelgroep? Zeker met meerdere, verschillende doelgroepen (bijv. stagiaires, technisch personeel, ICT-ers, staffuncties en laagopgeleid personeel) is dit niet altijd een eenvoudige opgave. Het voordeel van deze manier van werken is dat je direct goed en sterk de vacature kunt uitzetten, waardoor dit sneller goede kandidaten zal opleveren. Door dus eerst wat extra tijd te nemen om alles goed te verwoorden, win je uiteindelijk tijd in het gehele recruitmentproces.

Gebruik een checklist

  • Wie is de doelgroep en is de doelgroep nog onder te verdelen in segmenten?
  • Wat zijn de kenmerken van deze doelgroep?
  • Wat vindt deze doelgroep belangrijk?
  • Wat is het kennisniveau van deze doelgroep? Gebruik ik vaktaal of juist niet?
  • Voor iedere doelgroep geldt een andere aanpak, wees niet te generiek.
  • Wees creatief, aansprekend en informatief tegelijk.
  • Zijn alle stappen in het recruitmentproces echt nodig?

3. Zoek niet de ‘perfecte’ kandidaat

Veel organisaties voeren een lange zoektocht naar de perfecte kandidaat, die ze in werkelijkheid zelden vinden. Terwijl een bedrijf heel veel tijd en energie steekt in het realiseren van de perfecte situatie, zien ze andere geschikte kandidaten over het hoofd.

Het is verstandig om duidelijk te zijn over de precieze vaardigheden en ervaring die voor de functie nodig zijn. Wees redelijk in je wensen en niet overdreven met allerlei kwalificaties en vaardigheden. Hou je wensenlijst erbij als je cv’s beoordeelt en nodig kandidaten die aan de eisen voldoen uit voor een gesprek.

4. Niet te veel stappen in de sollicitatieprocedure

Het aantal stappen dat kandidaten moeten doorlopen, heeft ook invloed op de lengte van de hele procedure. Sollicitatiegesprekken zijn een essentieel onderdeel van elk screening-proces, maar voer niet meer gesprekken dan nodig.

Je kunt beter kritischer naar de cv’s kijken en digitale interviews gebruiken om tot een geschikte shortlist te komen. Denk ook aan een telefonisch voorgesprek, voordat je de echte sollicitatiegesprekken inplant. En als je met een kandidaat een afspraak voor een persoonlijk gesprek maakt, bereid dan gedetailleerde en goed doordachte vragen voor, zodat het sollicitatiegesprek zo effectief mogelijk is en een eventueel extra gesprek hierdoor niet nodig is. Bekijk dus kritisch jouw stappen, beperk deze en voer ze goed voorbereid en efficiënt uit.

5. Zorg voor een goed ATS

Veel bedrijven willen effectiever en efficiënter gaan werken. Door middel van een ATS kunnen zij de grote stroom aan kandidaten, openstaande vacatures en contacten onderhouden. Eenmaal geïntegreerd in het bedrijfsproces kost het minder mankracht en dus minder tijd om gegevens bij te houden, te ordenen en te verwerken. E-mailverkeer en data worden eenvoudig geautomatiseerd. Hierdoor hoeven recruiters minder tijd te besteden aan die data. Wij merken dat opdrachtgevers steeds meer focus leggen op het ATS en de inrichting hiervan. Er worden steeds meer wensen en eisen aan het ATS gesteld. Zodat zij meer tijd kunnen besteden aan het inhoudelijke, namelijk het invullen van de vacatures.

Enkele andere voordelen van een ATS:

  • Tijd- en kostenbesparend, ook in combinatie met preselectie tools, zoals knock-out vragen.
  • Optimale integratie met jouw eigen recruitmentsite, modules en overige software.
  • Het afhandelen van sollicitaties wordt sterk vereenvoudigd en gestroomlijnd.
  • Automatische dossieropbouw en databasepool.
  • Eenvoudige mogelijkheden voor rapportage en overzichten.

Meer weten?

Vanuit Floyd & Hamilton houden wij de laatste ontwikkelingen bij en kunnen wij je goed ondersteunen en adviseren in jouw recruitmentproces. Bekijk onze downloadpagina voor extra informatie: https://www.floydhamilton.nl/download-whitepapers/. Of neem direct contact met ons op.