Bereikt jouw recruitment website de gestelde doelen en conversies?

Bereikt jouw recruitment website de gestelde doelen en conversies?

Het succes van een recruitment website is afhankelijk van de doelstellingen van de organisatie. Belangrijk is om allereerst de KPI’s en doelstellingen van de organisatie te bepalen. De doelstellingen voor een recruitment website vloeien voort uit de arbeidsmarktcommunicatie, de employer branding- en de recruitmentstrategie van je organisatie. Deze strategieën kunnen op hun beurt weer een verlengde zijn van marketingdoelstellingen, HR-doelen en organisatiedoelstellingen. In het ideale scenario zijn deze strategieën een logisch geheel en zijn deze de basis om een consistent beeld te kunnen uitstralen in de markt.

Denk bij doelen aan bijvoorbeeld:

  • Wat is het gedrag van de sollicitant, dus bijvoorbeeld waar komen ze vandaan, welk apparaat gebruiken ze en wat bekijken ze op de site?
  • Hoeveel mensen starten aan het sollicitatieformulier en hoeveel ronden het formulier af?
  • Hoe lang (tijd/aantal pagina’s) duurt het sollicitatieproces voor een kandidaat?
  • Hoe zijn de conversies van bezoeker tot aangenomen sollicitant?
  • Wat is de kwaliteit van de aangenomen mensen, dus hoe hoog is de uitstroom?

Wanneer de doelstellingen van de recruitment website bepaald zijn, moeten deze ook meetbaar worden gemaakt. Dit is mogelijk met behulp van Google Analytics en een eventueel ATS. Onder andere het bezoekgedrag, de bezoekersdata en de bezoekersbronnen kunnen worden gemeten en de conversies worden bepaald. Op basis van deze informatie kan de effectiviteit van de site worden bekeken en content en/of de structuur desgewenst worden aangepast.

De optimale conversie

Een groot aantal bezoekers op je recruitment website is natuurlijk aardig, maar het draait uiteindelijk toch om de conversie. Of beter gezegd, wordt het bezoek omgezet in een sollicitatie of contactmoment? Wanneer de vacatures niet interessant/relevant zijn voor de bezoeker, dan zal hij niet solliciteren. Zorg dus dat je de contactgegevens kan bemachtigen (aanmelden voor nieuwsbrieven, hou-mij-op-de-hoogtes, jobfeeds etc.) waardoor je een (e-mail)database opbouwt. In de toekomst kan je dan deze doelgroep rechtstreeks benaderen. Dit is niet alleen veel effectiever, maar ook veel goedkoper. Hang ook doelstellingen aan deze contactmomenten om dit te toetsen, meten en uiteindelijk te verbeteren.

Om de conversie te maken, is het uiteraard belangrijk om de bezoeker op de site te houden. In 3 seconden beslist de bezoeker namelijk of hij op de website blijft of wegklikt. Zorg er dus onder andere voor dat de site snel laad, direct relevante content biedt, duidelijke navigatie heeft, etc. Op deze manier hou je de bezoekers op je pagina en zal uiteindelijk het aantal sollicitaties hoger zijn.

Met Google Analytics is de hele candidate journey in kaart te brengen. Breng dan ook de diverse en meest gangbare routes in kaart. Kijk vervolgens waar de bezoekers uitstappen en analyseer deze pagina’s goed. Wanneer je kunt achterhalen waarom bezoekers uitstappen of toch weer andere pagina’s binnen de website gaan bekijken, dan kun je dit proces ook gaan verbeteren. Wil je meer weten over hou je jouw candidate journey kan verbeteren lees dan ook het volgende blogartikel: https://www.floydhamilton.nl/blogs/verbeter-jouw-candidate-experience/

Download whitepaper ‘de optimale recruitment website’

Een goede recruitment website zorgt voor een optimale candidate journey, applicant experience en tot de gewenste conversies. Hieronder de kenmerken waar een recruitmentsite aan moet voldoen als optimaal instrument voor recruitment en employer branding. Om jou op weg te helpen, hebben wij een uitgebreid whitepaper geschreven. Download deze direct via deze link: https://www.floydhamilton.nl/whitepaper-downloaden/. Hierin geven wij een compleet beeld hoe wij vinden dat een recruitment website eruit moet komen te zien en waar je rekening mee moet houden.