Mobiel solliciteren – Maak jouw recruitmentsite geschikt voor mobiele gebruikers

Mobiel solliciteren – Maak jouw recruitmentsite geschikt voor mobiele gebruikers

Mobiel solliciteren wordt steeds belangrijker2015 was het jaar van ‘Mobilegeddon’. Deze Google algoritme-update was bedoeld om mobiele zoekers betere resultaten te geven. Nu ruim 2 jaar later is het duidelijk geworden dat ieder bedrijf mee moet in mobiel solliciteren via de recruitmentsite. Websites die niet geoptimaliseerd zijn voor mobiel komen namelijk lager te staan in de zoekresultaten. Je kunt er nu dus niet meer omheen, je moet zorgen dat jouw recruitmentsite goed wordt weergegeven op mobiele apparaten. Carrièrewebsites, zoals Indeed, geven al aan dat 60% van hun eigen verkeer via mobiel komt.

Veel mensen oriënteren zich dus mobiel of via tablet op een nieuwe baan en als werkgever wil je dan natuurlijk direct een goede indruk maken. Want denk je eens in hoe je het zelf vindt als je op een site komt die niet goed werkt op je mobiel. Daarbij checken mensen meer dan 100 keer hun mobiel per dag. Dus is jouw site nog niet geoptimaliseerd voor mobiel, ga dan nu aan de slag.

Maak jouw site gebruiksvriendelijk

Door het mobiele sollicitatieproces gebruiksvriendelijk te maken zorg je er voor dat meer potentiële werknemers kunnen solliciteren bij jouw organisatie. Daarbij is dit proces korter en dus laagdrempeliger. Dit zal leiden tot meer reacties op jouw vacature. Je kunt namelijk vanuit iedere locatie en op ieder moment solliciteren. Door deze korte en effectieve manier van solliciteren is dit goed meetbaar en goed te vergelijken met het desktopproces.

Natuurlijk zal een deel van je mobiele verkeer na het bekijken van je recruitmentsite op hun telefoon daarna nog naar een vaste computer switchen. Dit wil je echter zoveel mogelijk proberen te beperken. Onderstaand vind je enkele tips die jou op weg helpen.

Tips voor jouw mobiele recruitmentsite

  • Houd de vacaturetekst kort, gebruik afbeeldingen en video’s die op mobiel afgespeeld kunnen worden.
  • Zorg voor formulieren en links die via mobiel in te vullen zijn. De werkzoekende moet eenvoudig zijn cv kunnen toevoegen of kunnen integreren met LinkedIn.
  • Duidelijke call to action: de werkzoekende moet direct kunnen solliciteren.
  • De werkzoekende moet de vacature kunnen delen of bewaren: zo kan hij/zij later alsnog via desktop/tablet reageren.
  • Houd ook de snelheid van de pagina’s in de gaten. Als een pagina te groot is door bijvoorbeeld afbeeldingen en video’s, dan duurt het te lang voordat deze geladen is. Wanneer het te lang duurt verliest de bezoeker zijn geduld en zal hij de laadtijd niet afwachten.
  • Last but not least: Denk vanuit de kandidaat.

Kortom; de inrichting en gebruiksvriendelijkheid van de (mobiele) website is zeer belangrijk. Doorloop de diverse routes die een kandidaat kan doorlopen. Let hierbij ook op vanuit welke bron (bijv. Facebook, direct verkeer of een AdWords advertentie) de bezoeker op een pagina komt. De route is namelijk iedere keer weer anders. Je kunt met behulp van Google Analytics verschillende routes en recruitmentfunnels inrichten. Vergelijk hierin ook het verschil tussen mobiel en desktop. Focus hierbij op het verschil in kwaliteit van de sollicitaties. Het gevaar ligt op de loer dat je het mobiele sollicitatieproces te makkelijk maakt. Hierdoor kan het zijn dat je via mobiel te weinig goede sollicitaties binnenkrijgt.

En de motivatiebrief dan?

Een belangrijk punt blijft echter de motivatiebrief. Het is onmogelijk om van de sollicitant te vragen om de motivatiebrief te bedenken en uit te schrijven op zijn of haar mobiele telefoon.

Een goede mogelijkheid is om bij het mobiel solliciteren de motivatiebrief te verkorten. Voeg bijvoorbeeld een extra veld toe aan het mobiele sollicitatieformulier. Hierin vraag je aan de mobiele sollicitanten een korte motivatie aan te geven. Daarnaast kun je er als organisatie voor kiezen om de motivatiebrief later op te vragen in een automatische e-mail. Deze e-mail kan worden verstuurd na het ontvangen van de desbetreffende sollicitatie. En natuurlijk kun je er ook voor kiezen om de motivatiebrief in zijn geheel te schrappen.

Maak alles meetbaar

Het succes van een recruitmentsite is afhankelijk van de doelstellingen van de organisatie. Belangrijk is om allereerst de KPI’s en doelstellingen van de organisatie te bepalen. De doelstellingen voor een recruitmentwebsite vloeien voort uit de arbeidsmarktcommunicatie, de employer branding- en de recruitmentstrategie van je organisatie. Deze strategieën kunnen op hun beurt weer een verlengde zijn van marketingdoelstellingen, HR-doelen en organisatiedoelstellingen. In het ideale scenario zijn deze strategieën een logisch geheel en zijn deze de basis om een consistent beeld te kunnen uitstralen in de markt.

Feiten en cijfers over mobiel solliciteren

Slechts 32% van de bedrijven in Nederland biedt een mobielvriendelijke sollicitatieprocedure aan. Dat is (veel) lager dan in andere landen. Van de Britse bedrijven is dit 49% en van de Duitse bedrijven zelfs 67% , aldus onderzoek van Indeed. In Nederland is er dus werk aan de winkel, als lezer van dit blog kun je hier dus nu je voordeel mee doen. Mobiel solliciteren is in de visie van Floyd & Hamilton namelijk de toekomst.

Let op: Maak niet een aparte mobiele website met een andere url. Anders moet Google in plaats van één, namelijk twee sites (desktop en aparte mobiele site) indexeren. Vervolgens moet Google dan zelf uitzoeken welke het meest geschikt voor mobiel is.

Tip: Een goede recruitmentsite zorgt voor een optimale candidate journey, applicant experience en tot de gewenste conversies. Lees in ons eerdere blog de kenmerken waar een recruitmentsite aan moet voldoen als optimaal instrument voor recruitment en employer branding. https://www.floydhamilton.nl/blogs/11-kenmerken-van-een-goede-recruitmentsite/

Download whitepaper

Naast deze tips zijn er nog veel meer zaken om rekening mee te houden. Om jou op weg te helpen, hebben wij het whitepaper ‘De 11 kenmerken van een goede recruitmentsite’ geschreven. Download dan hier direct de whitepaper.