Op naar meer sollicitaties met Google Optimize

Op naar meer sollicitaties met Google Optimize

Google Optimize helpt jou met meer sollicitatiesMooi, al die bezoekers op je recruitmentsite. Maar wat doen jouw bezoekers nu en hoe kan je de effectiviteit van jouw site verhogen? Google Analytics geeft een aantal handige inzichten, maar voor echte conversieoptimalisatie moet je verder op onderzoek uitgaan. Er zijn natuurlijk vele tools die jou hierbij kunnen helpen. In dit blogartikel gaan wij in op Google Optimize.

Waarom Google Optimize gebruiken?

Google Optimize is een zeer handig gratis programma van Google waarmee je de effectiviteit van je eigen pagina’s kunt testen. Je varieert de inhoud en bekijkt welke inhoud meer bezoekers en conversies oplevert. Hiermee kun je de effectiviteit van de website een stuk verbeteren.

Met Google Optimize kun je verschillende versies van dezelfde webpagina vergelijken qua effectiviteit. Je geeft aan welke onderdelen van de pagina verschillen (hoofd/subkop, tekst, afbeelding etc.) en Google voert een experiment uit waarbij een deel van de sitebezoekers de ene variant te zien krijgt en een ander deel een andere variant. Hiervan krijg je een rapport met de statistieken en weet je welke variant het meeste resultaat oplevert.

Google geeft je daarbij ook suggesties hoe je de pagina kunt verbeteren. Het opzetten van een informatief experiment gaat vrij gemakkelijk. Bedenk alleen goed wat het doel is en welke elementen je wilt testen. Test daarbij niet teveel elementen tegelijk, anders weet je niet welke aanpassingen nu voor het gewenste effect zorgen.

Hoe werkt Google Optimize?

Google Optimize helpt je dus website/paginavarianten met elkaar te vergelijken op effectiviteit. In feite test je live elke variant en hoor je vervolgens van Google hoe succesvol elke variant is. Maar hoe zet je zo’n experiment op?

  • Allereerst moet je een stuk code toevoegen aan jouw Analytics code op de recruitmentsite. Google helpt jou met een handleiding voor de installatie. Voor iedere webbouwer is dit een gemakkelijke aanpassing, dus dit vergt weinig tijd en expertise.
  • Bepaal dus eerst de doelstellingen van de recruitmentsite. Wil je meer sollicitaties realiseren? Neem dan bijvoorbeeld de bedankpagina nadat een bezoeker heeft gesolliciteerd als doelpagina. Maar ook andere soorten bedankpagina’s kunnen een doel zijn, zoals het invullen van een contactformulier.
  • Kies een pagina die je wilt testen en een conversiepagina. Een conversiepagina is de pagina waar je je bezoeker eigenlijk naartoe wilt leiden, bijvoorbeeld een vacaturepagina of het sollicitatieformulier.
  • Vervolgens maak je in Google Optimize enkele inhoudelijke varianten van deze pagina. Het maken van de varianten (tekst aanpassingen, andere afbeelding, content verwijderen, etc.) wijst zich vanzelf. In het begin is het voor je eigen overzicht handig om het aantal varianten zo veel mogelijk te beperken. Ons advies is om te starten met een A/B test en vanuit daar verder te analyseren en optimaliseren.
  • Als je de varianten hebt aangemaakt (werkt vrij gemakkelijk) start je de test.
  • Een bezoeker die je testpagina bekijkt, krijgt nu een willekeurige combinatie te zien van je inhoudelijke varianten. Die combinatie wordt live opgebouwd door Google Optimize. Let op: Dit kan voor wat vertraging werken op jouw website, hou dit in de gaten.
  • Wanneer de gebruiker vervolgens naar de conversiepagina gaat (bijvoorbeeld je sollicitatieformulier), dan telt dit als een conversie.
  • Vrijwel direct kun je in je Google account in een rapport zien hoeveel conversies elke combinatie oplevert, dus welke versie van je testpagina het meest succesvol is. Zorg dat je voldoende data hebt om je conclusie op te baseren.
  • Vervolgens zorg je dat de bijpassende inhoud definitief op je website komt te staan. En kan je verder gaan met jouw experimenten. Via Google Optimize kun je maximaal 3 experimenten tegelijk uitvoeren.

Het resultaat

Meestal beginnen de eerste resultaten na een paar uur binnen te komen. Dit hangt natuurlijk af van hoeveel bezoekers jouw recruitment site trekt en welke pagina’s je analyseert.

In Google Optimize zelf kun je een rapportage van je experiment bekijken. Deze rapportage is daarnaast ook terug te vinden in Google Analytics onder Gedrag > Experimenten. Je kunt daar onder andere de verschillen zien tussen de varianten en welke beter scoort. Daarbij geeft Google jou een percentage waarin zij aangeven welke volgens hen het beste scoort. Aan de hand van het door jouw gestelde doel kun je zelf gaan analyseren of de website aanpassing het gewenste effect oplevert.

Al met al is Google Optimize een handige gratis tool die jouw een beter inzicht geven in de performance van jouw website. Verder zet het jouw aan het denken hoe een bezoeker jouw recruitmentsite leest en hoe jij de site hier beter op kan aanpassen. Onze ervaring is dat vooral op mobiel (kunst van het weglaten) hier veel winst in valt te behalen.

 

Tip: Download whitepaper ‘de optimale recruitment website’

Een goede recruitment website zorgt voor een optimale candidate journey, applicant experience en tot de gewenste conversies. Hieronder de kenmerken waar een recruitmentsite aan moet voldoen als optimaal instrument voor recruitment en employer branding. Om jou op weg te helpen, hebben wij een uitgebreid whitepaper geschreven. Download deze direct via deze link: https://www.floydhamilton.nl/whitepaper-downloaden/. Hierin geven wij een compleet beeld hoe wij vinden dat een recruitment website eruit moet komen te zien en waar je rekening mee moet houden.