Coolblue

“De recruitmentsinte van Coolblue weet overtuigend de beste user experience neer te zetten en biedt in de ogen van werkzoekende de beste sollicitatie-ervaring”.

 

WUA – Web Performance Scan Recruitment  2017

 Recruitmentsite Coolblue nummer 1 in WUA onderzoek

Er worden regelmatig onderzoeken en prijzen uitgereikt op het gebied van recruitment en recruitment websites. WUA (Wereldwijd Marktleider in Digital Experience Benchmarking) heeft in juni 2017 de Web Performance Scan Recruitment uitgevoerd. In dit onderzoek oriënteren 210 pas afgestudeerden en young professionals zich op een baan bij 16 toonaangevende bedrijven. De door Floyd & Hamilton gemaakte recruitmentsite van Coolblue is in dit onderzoek nummer 1 wanneer zij zich oriënteren op een baan!

Coolblue weet overtuigend beste user experience neer te zetten

Coolblue behaalt een score van 76, de nummer 2 ABN AMRO scoort 72 net als de nummer 3 Deloitte, de nummer 4 bol.com en de nummer 5 Werken bij PWC. In het onderzoek worden werken bij websites van onderstaande partijen beoordeeld door 210 laatstejaars studenten en young professionals met verschillende studie-achtergronden.

 

Coolblue biedt in de ogen van werkzoekenden en pas afgestudeerden de beste sollicitatie-ervaring in dit onderzoek. In het onderzoek is er getoetst op diverse variabelen en onderwerpen. Een volledig onderzoeksrapport inclusief maatwerk aanbevelingen, screenshot analyses, kwalitatieve ervaringen van sollicitanten en de volledige benchmarkscores, best cases en best practices van alle 16 partijen is op aanvraag beschikbaar op wua.nl.

Over het project

Over Coolblue

Ooit begonnen als studentenbedrijf. Nu een webwinkel met meer dan 325 specialistische webshops en 8 fysieke winkels. Sinds de oprichting in 1999 hebben ze maar één doel: klanten blij maken. Ze geven advies met verstand van zaken en hebben een obsessieve focus op klanttevredenheid. Samen werken ze keihard om hun klanten te verwonderen.

 

Probleemstelling

Weliswaar won Coolblue in 2016 de prijs voor de beste recruitment website, maar toch zagen wij nog genoeg mogelijkheden voor optimalisatie. De content was zeer aansprekend en des Coolblue’s, maar de mobiele kandidaatervaring was nog lang niet optimaal. Belangrijkste aandachtspunt was dat er vanuit mobiel of tablet niet gesolliciteerd kon worden. De website zelf bevatte veel leuke features, maar was nagenoeg een singlepage website en daarmee niet optimaal voor SEO ingericht.

 

Onze oplossing

In een coproductie met Coolblue het ontwerpen en bouwen van een geheel nieuw recruitmentplatform, gebouwd op een moderne stack, drietalig en met een interactieve koppeling met Connexys. Op basis van een grondige analyse van de vorige recruitmentsite van Coolblue is een groot aantal verbeteringen doorgevoerd en is de site volledig adaptief. Hierdoor is mobiel solliciteren mogelijk en zeet eenvoudig. De site is naast het Nederlands en Engels nu ook beschikbaar gemaakt in het Frans: https://www.travaillerchezcoolblue.be/

 

Het eindresultaat

Een fraai en aanprekend recruitmentplatform. De recruitmentsite heeft een heldere navigatie waardoor het een soepele kandidaatervaring creëert. Met alle relevante informatie op de vacaturedetailpagina is een goede conversie bewerkstelligd. Door middel van de koppeling met Connexys is zowel het beheren van het sollicitatieproces als het beheren van de talentpool eenvoudig voor Coolblue recruiters. Met de volledige adaptieve site kun je op alle devices eenvoudig solliciteren.

 

Naast de reguliere koppeling met Connexys ten behoeve van het plaatsen van vacatures en het verwerken van sollicitaties, is er nog een uitgebreide koppeling gerealiseerd. Deze koppeling maakt het mogelijk om content met elkaar te verbinden en ook om de landingspagina’s en communicatietemplates persoonlijk te maken.

 

Alle communicatie-uitingen zijn gericht op de huisstijl en de ‘echte Coolblue’ stijl. Een voorbeeld hiervan het zinnetje in een vacature ‘wat vertel je op een verjaardag dat je doet’. Verder is alles van tekst tot beeld tot video consistent en energiek. Ook biedt de site een aantal interessante extra’s, zoals virtueel door het kantoor lopen, een video bij elke vacature, een visueel weergegeven sollicitatieprocedure en een eenvoudige manier om vragen over een vacature te stellen.

 

In de volgende fase zal de preselectietool ApplyApp worden aangesloten en een referraltool worden gekoppeld. Met deze aanpassingen moet een nieuwe uitverkiezing mogelijk zijn.

 

Live sinds:

19 Februari 2017

Oplossingen

Recruitment Website
Applicant Tracking via API (koppeling)
Preselectie via ApplyApp
Referral recruitment

Categorie
Retail