Referral recruitment: Maak duidelijke regelingen, procedures en beloningen

Referral recruitment: Maak duidelijke regelingen, procedures en beloningen

Sollicitanten die via referral recruitment worden aangenomen zijn vaak beter en blijven langer in dienst. En dat tegen lagere wervingskosten. Ook wanneer je met passende (financiële) beloningen voor je medewerkers werkt.

De aard en de hoogte van de beloning geven een boodschap af. Maak hierin echter duidelijke regelingen en procedures die voor de medewerkers makkelijk zijn te begrijpen. Te veel regels en voorwaarden vormen een drempel om deel te nemen. Maak ook de beloningen inzichtelijk en denk aan scenario’s zoals aangebrachte kandidaten die uiteindelijk op een andere functie worden aangenomen. Maak het programma dus vooral helder. Op deze manier activeer je zoveel mogelijk medewerkers.

Geef sollicitanten die via een medewerker op een vacature hebben gereageerd voorrang. Dit laat de medewerker zien dat hun hulp wordt gewaardeerd. Een keer slecht omgaan, in de ogen van die medewerker, met een kandidaat en hij of zij zal niet zo snel meer een kandidaat aandragen. Daarnaast zijn deze kandidaten vaak serieus en heeft er al een vorm van voorselectie plaatsgevonden, waardoor de kans dat ze geschikt zijn voor de baan groter is.

Belangrijk: Zorg voor een goede beloning. Naast waardering is een ‘referral vergoeding’ ook een extra aanmoediging voor de medewerkers. In de meeste gevallen is dit juist de doorslaggevende factor. Maar ja, wat is een juiste vergoeding?

Wanneer je kiest voor een financiële vergoeding kun je kiezen voor een standaard vergoeding of je laat de hoogte afhangen van de schaarsheid van de gezochte kandidaat. Aanbrengers van kandidaten voor hogere of moeilijk in te vullen functies krijgen daarmee hogere bonussen. Zorg ervoor dat de uitbetaling duidelijk is, zowel het bedrag als het tijdstip. Wanneer keer je uit, wanneer de kandidaat is aangenomen, na 1 maand werken of nog een andere periode? Ruim de helft van de medewerkers zien een financiële beloning als een enorme motivatie om kandidaten aan te brengen. Er zijn ook voorbeelden waar de vergoeding wordt gedeeld onder de referrer en de nieuwe medewerker.

Enkele succesvolle voorbeelden

Het in New York gevestigde bedrijf Axial is zeer actief met referral recruitment. Alex Steinberg, Axial-recruiter, zegt dat referral recruitment heeft bijgedragen aan het aantrekken van het juiste talent in de competitieve arbeidsmarkt in New York. Daarnaast heeft het ook een positief effect op het behouden van een positieve werkomgeving met topprestaties. Axial stimuleert haar werknemers om referrals in te dienen door creatieve benaderingen voor werknemersherkenning te bedenken. Het recruitmentteam presenteert bijvoorbeeld medewerkers die kandidaten voorstellen met een vintage Axial T-shirt tijdens corporate vergaderingen. Vanwege leuke acties als deze, zijn de eigen medewerkers goed voor 29% van het totaal van de Axial-medewerkers. Er hoeft dus niet direct een financiële beloning tegenover te staan om referral recruitment tot een succes te maken. Ook het Amerikaanse Thumbtack bood een wereldreis aan de medewerker die de meeste kandidaten aanbracht. Door het spelelement en de onderlinge competitie in het proces resulteerde dit in een hoge medewerkersbetrokkenheid. Het invullen van een referral duurde slechts 1 minuut en in no-time waren er 25 nieuwe medewerkers aangenomen. Het invullen van een referral duurde slechts 1 minuut en in no-time waren er 25 nieuwe medewerkers aangenomen.

Waar verder rekening mee te houden?

Belangrijk voor succesvolle referral recruitment is wel dat je medewerkers trots zijn op je bedrijf. Als dat niet zo is, zullen ze niet zo snel hun netwerk openstellen. Daarnaast moet de beloningsstructuur niet zorgen voor kliekjes, omdat veel personen elkaar ook buiten het werk kennen. Verder moet er sprake zijn van een zorgvuldige sollicitatieprocedure. Je wilt namelijk goed omgaan met het netwerk van je medewerkers zodat ze zich niet hoeven te schamen voor hun werkgever. Houd het gehele proces dus wel goed in de gaten en overleg en communiceer regelmatig met je werknemers. En last but not least; zorg voor een goede informatieve en effectieve recruitmentsite. Alle marketing- en recruitmentuitingen komen op namelijk op 1 plek uit: de recruitmentsite.

Zelf succesvolle referral recruitment toepassen? Download dan nu ons whitepaper.

https://www.floydhamilton.nl/referral-recruitment-whitepaper-downloaden/