Wat houdt referral recruitment precies in?

Wat houdt referral recruitment precies in?

Referral Recruitment is zeer effectief

Referral recruitment klinkt ingewikkeld maar dat is het niet. Het is namelijk niet meer dan het werven van nieuwe medewerkers via het bestaande (medewerkers) netwerk. Het opzetten van een referral programma is hierbij een uitkomst. Tenminste als je het goed uitwerkt en aanpakt.

Met een referral programma identificeer je potentiële kandidaten in het (sociale) netwerk van bestaande medewerkers. Dit programma moedigt medewerkers aan om in hun eigen netwerk op zoek te gaan naar geschikte kandidaten voor bepaalde vacatures. Als dank voor het aandragen van een kandidaat, kan de medewerker doorgaans een beloning ontvangen die echt interessant wordt als de kandidaat is aangenomen.

Referral recruitment is een buitengewoon effectieve methode om aan goed, nieuw personeel te komen. Wanneer je bijvoorbeeld 100 medewerkers met 150 vrienden en contacten dan heb je al een potentieel van 15.000 contacten. Je kan dus eenvoudig gebruik van dit netwerk. Dit resulteert vaak in positieve ervaringen voor alle betrokkenen.

De belangrijkste voordelen:

• De vacatures worden sneller ingevuld. Met een gedegen referral recruitmentprogramma zien organisaties hun recruitment kosten flink teruglopen. En is met referral de vacature binnen 30 dagen ingevuld.

• De kwaliteit van de kandidaten is beter. Dit komt doordat medewerkers hun eigen geloofwaardigheid en reputatie op het spel zetten en daarom niet zomaar iemand zullen referral kandidaten aangenomen.

• Het verloop onder medewerkers via referral recruitment is lager. Na 3 jaar werkt een kleine 50% nog bij de organisatie Bij alle andere wervingskanalen ligt dit tussen de 20% en 40%.

• Bij het vervullen van specialistische vacatures (denk aan IT) is het effectief dit via eigen medewerkers te doen die zich in deze kringen bevinden.

• Continue stroom van kandidaten. De beloning voor een werknemers is doorgaans een sterke stimulans om continue kandidaten bij de organisatie aan te brengen. Ruim de helft van de medewerkers zien dit als een enorme motivatie om kandidaten aan te brengen.

• Hogere betrokkenheid van de medewerkers en betere employer branding. De medewerkers worden betrokken bij een gezamenlijk doel en worden zo actiever betrokken bij de organisatie. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat 70% van de ‘referral medewerkers’ past bij de organisatie en de organisatiecultuur.

Om de juiste kandidaten te bereiken, is het daarom belangrijk om voor elk kanaal een aparte strategie te ontwikkelen welke additioneel en complementair aan elkaar zijn. Social media recruitment is minder persoonlijk en effectief dan referral recruitment en vergt dus een andere strategie. Dit is vaak een complexere aanpak en kost meer tijd. Veel organisaties schieten met hagel via social media, referral recruitment is kleinschaliger en effectiever gebleken.

Referral recruitment resulteert in lagere kosten, hogere kwaliteit van de kandidaten, snellere resultaten en minder verloop van personeel. Met de huidige schaarste op de arbeidsmarkt en gebruik van social media zal referral recruitment alleen nog maar een hogere vlucht nemen. Dus waar wacht je nog op?

Belangrijk voor succesvolle referral recruitment is wel dat je medewerkers trots zijn op je bedrijf. Als dat niet zo is, zullen ze niet zo snel hun netwerk openstellen. Daarnaast moet de beloningsstructuur niet zorgen voor kliekjes, omdat veel personen elkaar ook buiten het werk kennen. Verder moet er sprake zijn van een zorgvuldige sollicitatieprocedure. Je wilt namelijk goed omgaan met het netwerk van je medewerkers zodat ze zich niet hoeven te schamen voor hun werkgever. Houd het gehele proces dus wel goed in de gaten en overleg en communiceer regelmatig met je werknemers. En last but not least; zorg voor een goede informatieve en effectieve recruitmentsite. Alle marketing- en recruitmentuitingen komen op namelijk op 1 plek uit: de recruitmentsite.

En social media recruitment dan?

Het is belangrijk het verschil tussen social media recruitment en referral recruitment te benoemen. Social media recruitment kan een vorm zijn van referral recruitment. Social media recruitment, het woord zegt het al, is het gebruiken van sociale media kanalen ter ondersteuning van de recruitment-activiteiten.

Het bereik van social media is enorm. In Nederland maken meer dan 4 miljoen mensen gebruik van LinkedIn, meer dan 7,5 miljoen Nederlanders maken gebruik van Youtube en meer dan 9,5 miljoen personen gebruiken Facebook. Ondanks dat het bereik op deze kanalen zo groot is, is het belangrijk om erbij stil te staan dat elk social media kanaal een andere doelgroep heeft.

Waarom gebruikt niet iedereen referral recruitment (tools)?

Natuurlijk wil je maximaal gebruik maken van de netwerken van jouw medewerkers. Je wilt graag een eenvoudige en professionele recruitment tool. Daar begint echter de zoektocht. Zoals gezegd moet het een eenvoudige tool zijn die overal en op ieder moment te gebruiken is.

De laatste tijd schieten referral tools als paddenstoelen uit de grond. Echter blijken deze tools vaak te complex en worden dan ook buiten werktijd te weinig gebruikt. Er wordt vaak met hagel geschoten waar zo nu en dan een voltreffer tussen zit. Het ontbreekt aan een directe verbinding met actuele en nijpende vacatures en de communicatie naar de medewerkers. Een goed georganiseerd referral recruitment programma en de juiste tools zijn de belangrijkste succesfactoren voor referral recruitment.

Meer weten? Download onze whitepaper over referral recruitment

Ben je na dit alles ook overtuigd van het nut van referral recruitment? Stel jezelf dan een realistisch maar ambitieus doel en ga aan de slag! Weten hoe? Download dan nu onze whitepaper ’Succesvolle Referral Recruitment’ via de volgende link: https://www.floydhamilton.nl/referral-recruitment-whitepaper-downloaden/