Welke social media kanalen zet je in voor recruitment

Welke social media kanalen zet je in voor recruitment

Het inzetten van social media is natuurlijk één van de manieren om je content te verspreiden. Om een keuze te maken welke social media je wilt gaan inzetten, is het belangrijk dat je jouw doelstellingen en doelgroep in kaart hebt gebracht. Wat wil je bereiken met social media? Als jouw doelgroep geen gebruik maakt van een social medium als Twitter, dan hoef je hier natuurlijk ook geen tijd en geld in te stoppen. Wij lichten 4 social media toe die momenteel het meeste worden ingezet voor recruitment.

LinkedIn

LinkedIn heeft een zakelijke focus met meer dan 4 miljoen gebruikers in Nederland. Dit platform wordt veel gebruikt om kennis en inzichten te delen op zakelijk niveau. Met LinkedIn kun je content en dus ook vacatures plaatsen in groepen waar jouw vacature het beste bij aansluit.

Je hoeft als bedrijf op de bedrijfspagina niet alleen (platte) vacatures te delen, je kan ook over jouw waarden, nieuws en medewerkers vertellen. Op deze manier komen geschikte kandidaten ook meer over het bedrijf te weten en vergroot dit de kans om op de vacature in te vullen. Gemiddeld worden 1 op de 5 vacatures ingevuld door LinkedIn te gebruiken.

Ook voor het werven van kandidaten biedt LinkedIn veel mogelijkheden. Zo kun je via bondige advertentieteksten (tekst en display) binnen de vooraf geselecteerde doelgroep werven. Verder zijn er ook gratis mogelijkheden, bijvoorbeeld kun je vacatures in een korte tekst via jouw eigen of de zakelijke updates plaatsen. Verder heb je ook diverse berichtopties binnen je eigen netwerk en jouw gebruikersgroepen. Zo kun je eenvoudig een vacature delen binnen je eigen netwerk en kan jouw netwerk die verder verspreiden. LinkedIn biedt dus veel mogelijkheden voor recruitment.

Recent heeft LinkedIn een nieuwe feature uitgerold die Open Candidates heet. Hier kunnen personen aangeven of zij open staan voor een nieuwe uitdaging. Dit is zichtbaar voor recruiters en deze kunnen de personen dan benaderen. Bekijk hier een video hoe dit werkt: https://www.youtube.com/watch?v=fArXoyKYtF0

Facebook

Facebook is niet alleen het bekende vriendenplatform, maar ook interessant voor zakelijk gebruik. In totaal zijn er in Nederland ruim 9 miljoen gebruikers, voornamelijk in de leeftijd van 25 tot 34 jaar.

Je krijgt binnen Facebook alleen content te zien die bekenden delen of liken en van bedrijven die je zelf actief bent gaan volgen. Een ander voordeel van Facebook is dat mensen die jouw bedrijf volgen ook al actief betrokken zijn bij jouw bedrijf. Deze zijn dus eerder geneigd jouw update te liken of te delen, waardoor hun netwerk dit ook te zien krijgt. Mond-tot-mond en aanbevelingen werken op deze manier erg positief.

Potentiële kandidaten kun je ook bereiken door middel van Facebook advertenties. Je kunt meerdere en verschillende tekst en beeld advertenties maken om jouw doelgroep aan te zetten tot actie. Je kunt onder andere selecteren op opleiding, leeftijd, interesses, gebeurtenissen, etc. De gekozen doelgroep krijgt de advertenties te zien en per doelgroep kun je afzonderlijk de data verzamelen. Daarnaast kun je goed de interactie aangaan met je doelgroep op Facebook, door te reageren op berichten.

Door analyse programma’s (zoals Google Analytics) te gebruiken, kun je meer leren over jouw doelgroep en over de inhoud en vacatures die zij interessant vinden. Kortom Facebook biedt zakelijk voldoende mogelijkheden om jouw vacatures zowel betaald als onbetaald ‘in the picture’ te zetten.

Twitter

Twitter is uitermate geschikt om d.m.v. korte berichten snel een groot publiek te bereiken. Je kunt namelijk heel veel volgers opbouwen, en wanneer die jouw content delen verspreidt het bericht zich snel. In Nederland gebruiken meer dan 2,5 miljoen mensen Twitter.

Twitter wordt zowel zakelijk als privé ingezet. Twitter wordt steeds vaker ingezet voor het werven van personeel. Want wanneer je een vacature op Twitter plaatst, bereik je niet alleen je eigen volgers. Mensen die de vacature interessant vinden, reageren hierop of delen deze weer met hun netwerk. Op deze manier maak je eenvoudig kennis met mensen die actief op zoek zijn naar vacatures. Ook is het gebruik van hashtags in berichten een goede toevoeging. Wanneer je namelijk hashtags gebruikt, kan jouw bericht ook gemakkelijk mensen bereiken die je niet volgen. Als iemand bijvoorbeeld op zoek is naar een baan in de marketing dan zoeken ze op hashtags zoals #marketing, #vacature, #marketingvacature of #marketingtalent.

YouTube

Online video blijft maar populairder worden. In Nederland zijn er meer dan 7 miljoen gebruikers van YouTube. Na Google is YouTube dan ook de tweede grootste zoekmachine geworden. Maar niet alleen YouTube houdt van video, ook Google geeft voorrang aan bedrijven die actief zijn op dit videoplatform.

De gebruikersgroep van YouTube is niet heel specifiek. Zowel jongeren als ouderen gebruiken het medium om hun favoriete filmpjes te vinden. YouTube is dus vrijwel altijd een geschikt middel om video’s en dus vacatures te delen. Bedrijven als Coolblue delen vacatures en vele verhalen achter en over het bedrijf op YouTube. Bekijk hier de video’s en de nieuwe recruitmentsite: www.werkenbijcoolblue.nl

Tot slot

Het heeft geen enkele zin om je aan te melden op een sociaal netwerk en er vervolgens niets mee te doen. Zeker wanneer je als bedrijf een account aanmaakt, kan het slecht zijn voor jouw reputatie wanneer je niet op gezette tijden een bericht plaatst. Het is dan ook verstandig om maximaal vier social media kanalen tegelijk te beheren. Dit omdat ze allemaal aandacht nodig hebben en het anders gewoon te veel tijd kost. Vaak worden dit degenen die wij hebben benoemd in dit blogartikel. Veel succes!

Download whitepaper

Wil je een compleet overzicht voor een optimale recruitment website? Download dan via hier onze uitgebreide whitepaper ‘De 11 kenmerken van een goede recruitmentsite’.