Referral recruitment

ReferralApp – Referral Recruitment

Wanneer het invullen van (specifieke) vacatures een structureel en groot probleem wordt voor een organisatie, is het tijd om hier serieus aandacht aan te geven. Vaak zijn er verschillende oorzaken die het lastig maken om een vacature in te vullen. Iedere doelgroep vraagt om een andere benadering met andere middelen en uitingen. Er zijn vele instrumenten, maar welke kun je het beste kiezen? De snelste en meest effectieve manier is referral recruitment. Niets is namelijk zo krachtig als de aanbeveling en ervaring van een bekende.

 

Referral recruitment resulteert in lagere kosten, hogere kwaliteit van de kandidaten, snellere resultaten en minder verloop van personeel. Met de huidige schaarste op de arbeidsmarkt en gebruik van social media zal referral recruitment alleen nog maar een hogere vlucht nemen. Dus waar wacht je nog op?

 

De huidige referral tools vaak te complex en worden dan ook buiten werktijd te weinig gebruikt. Terwijl dit een van de belangrijkste succesfactoren is voor referral recruitment. Floyd & Hamilton heeft hierin een doorbraak bereikt met de ReferralApp. Dit werkt heel eenvoudig:

1. Kandidaat aanmelden

De medewerker (referrer) spreekt iemand die aangeeft wel interesse te hebben in het bedrijf, vult de gegevens en wensen van de kandidaat in, zoals naam, email, telefoonnummer, locatie en het vakgebied waar interesse in is.

2. Persoonlijk bericht

Iedere persoon die door een referrer wordt aangedragen ontvangt een link naar een persoonlijke landingspagina waar hij geïnformeerd en geïnspireerd wordt.

3. Persoonlijke landingspagina

Op deze pagina wordt de kandidaat persoonlijk gewezen op de relevante carrièremogelijkheden, de vacatures, testimonials en andere relevante content. Een kandidaat komt dus niet op een generieke website, maar in een compleet op hem/haar toegesneden wereld maar hij /zij persoonlijk wordt benaderd en aangesproken. Een impactvol event!

4. Sollicitatie

Via het persoonlijke pad solliciteert de kandidaat op een vacature en gaat het sollicitatieproces in (of laat een job-alert achter).

5. Beloning voor referral

De medewerker krijgt een beloning voor het aanbrengen van een nieuwe collega. Dit kan in geld, aantal punten of een tegoed. De hoogte en het moment (sollicitatie, gesprek, aanname of door de proeftijd heen) van de beloning is per vacature in te stellen.

6. Analyse

Recruiters kunnen inzien hoe de referrals converteren, maar ook medewerkers kunnen inzien hoe ze presteren ten opzichte van collega's. Op deze manier kan het referral programma verder worden geoptimaliseerd.

Download onze whitepaper over Referral Recruitment

Ben je na dit alles ook overtuigd van het nut van referral recruitment? Stel jezelf dan een realistisch maar ambitieus doel en ga aan de slag! Weten hoe? Download dan nu onze whitepaper ’Succesvolle Referral Recruitment’.