z Whitepaper
Recruitment Software en Websites
Denk jij er aan om meer en effectiever social media in te zetten om nieuwe medewerkers te vinden? Wij geven 6 tips voor het optimale gebruik.
1. Netwerken = net werken

1. Netwerken = net werken

De kracht van social media zit in het netwerk. Dus investeer hier je tijd in. Geef jezelf ook deze tijd bijvoorbeeld door het in je agenda in te plannen. Zo kun je je eigen netwerk bouwen met relevante connecties. Maar kijk hierin niet alleen naar potentiële medewerkers. Sommige connecties passen misschien niet direct binnen je profiel, maar zij kunnen wel de schakel zijn naar je nieuwe medewerker.

2. Benader mensen persoonlijk

Een persoonlijke benadering wordt steeds belangrijker. Niemand wil het gevoel krijgen dat je ze alleen toevoegt om een groot netwerk te hebben. Bouw dus je netwerk niet zomaar op, maar ga op zoek naar echte connecties en bouw een relatie op met je connecties. Zeg bijvoorbeeld iets over hun huidige baan of waarom jij vindt dat jullie waarde aan elkaars netwerk kunnen toevoegen. Door deze persoonlijke benadering leer je mensen een beetje kennen. En deze kennis kan je weer helpen wanneer je op zoek bent naar de juiste kandidaat of wanneer zij op zoek zijn naar jou. Tevens onderscheidt je jezelf van de standaard connectie verzoeken en berichten van vele headhunters en recruiters.
2. Benader mensen persoonlijk

3. Zet je eigen medewerkers in

Gebruik het netwerk van je eigen medewerkers (referral recruitment). Als het personeel van jouw bedrijf zich positief uitlaat op social media en openstaande vacatures op een juiste wijze onder de aandacht brengt, komt dat vele malen effectiever over dan wanneer je dat vanuit het bedrijf doet. Laat je (meest) betrokken medewerkers dus vooral hun steentje bijdragen en hier hen voor belonen.
Sollicitanten die via referral recruitment worden aangenomen zijn vaak beter en blijven langer in dienst. En dat tegen lagere wervingskosten. Ook wanneer je met passende (financiële) beloningen voor je medewerkers werkt.
Wil je een referral programma ontwikkelen, inzetten en de juiste tools gebruiken? Dan zijn dit de 5 belangrijkste aandachtspunten van effectief referral recruitment.

1. Communicatie
2. Draagvlak
3. Duidelijke regelingen, procedures en beloningen
4. Meten en optimaliseren
5. Ondersteuning met referral tools

Lees ook voor extra informatie ons blogartikel: Hoe zet je refferal recruitment optimaal in.

4. Combineer verschillende kanalen

Vraag je hierbij als eerste af: Waar is mijn doelgroep? Zijn zij actief op Facebook of juist op LinkedIn? Of kan ik op Instagram mijn nieuwe medewerker vinden? De tweede vraag die je jezelf stelt is: Welk netwerk past het beste bij mijn bedrijf of mijn boodschap? Natuurlijk kun je ook verschillende social media kanalen combineren. Gebruik hierbij wel altijd een consistente en heldere boodschap.bedrijfscultuur. Op die manier trek je kandidaten aan die in je bedrijf passen. Ook krijgen zij hierdoor vertrouwen in je bedrijf en dat maakt het werk voor hen aantrekkelijk. Lees ook voor extra informatie ons blogartikel: Welke social media kanalen zet je in voor recruitment.
4. Combineer verschillende kanalen

5. Zorg voor een goede recruitmentwebsite

Maak het makkelijk voor kandidaten of connecties om contact met je op te nemen. Zorg voor een goede recruitment website waar je naar kunt doorverwijzen vanuit de vacature en kandidaten kan enthousiasmeren. Zorg daarnaast voor een duidelijke call to action in je vacature of in je post. Lees via onze blogs meer tips en uitgangspunten voor een goede recruitment website. 
  • 11 kenmerken van een goede recruitmentsite
  • 6 tips voor een optimale recruitmentsite
Optimaliseer en vul daarnaast alle content (tekst, afbeeldingen en video) op de diverse social media in, zoals je LinkedIn bedrijfspagina, Twitter bio en Facebook informatie. Via social media kun je veel over iemand te weten komen. Interesses, manier van communiceren, integriteit en veel meer. Maak hier dus gebruik van. Maar wees voorzichtig, wanneer je iemand beoordeelt op religie, geaardheid of nationaliteit, dan valt dit namelijk al snel onder discriminatie. Nu je dit weet, denk je dat social media jou kan helpen de juiste kandidaat te vinden?