z Whitepaper
Recruitment Software en Websites
95% van de internetgebruikers gebruikt dagelijks Google. Adverteerders weten inmiddels het advertentiemodel van Google, Google Ads (voorheen: AdWords), goed te vinden. Waarom zou je dit als HR professional niet inzetten als je snel bereik nodig hebt voor moeilijk in te vullen vacatures?

Wat is Google AdWords precies?

Google Ads is het advertentieprogramma van Google waarmee je jouw advertentie in Google kunt laten verschijnen. Je adverteert bij Google Ads op zoekwoorden die jij zelf kunt kiezen. Dit zijn woorden of woordcombinaties die de gebruikers van Google intypen om iets te zoeken. Zodra een gebruiker een zoekwoord intypt waar jij op adverteert wordt jouw advertentie getoond. Maar wat kost dit nu eigenlijk? De prijzen voor het adverteren verschillen nogal per zoekwoord. Adverteren op het zoekwoord ‘vacature’ is veel prijziger dan bijvoorbeeld ‘parttime vacature winkelmedewerker’. Naast Google Ads is er ook het advertentieprogramma van Bing, namelijk Bing Ads. Campagnes van Google Ads kan je hier eenvoudig naar overzetten en op deze manier hoef je de advertenties maar 1 keer in te richten. 

Hoe Google Ads inzetten?

Door via Google Ads te adverteren zullen werkzoekenden in het begin van hun zoekproces in aanraking komen met jouw vacature. Daarnaast kun je met locatie targeting en relevante zoektermen enkel de voor jou interessante doelgroep bereiken. Wanneer je dit dus goed inricht betaal je dus zelden voor bezoekers die je niet wilt bereiken.

Belangrijk is dan ook om vooraf goed te bepalen wie je wilt bereiken en op welke zoektermen deze doelgroep zal zoeken. Neem de tijd om enkel relevante zoektermen toe te voegen en breidt dit vervolgens langzaam uit. Doordat je alles live kunt aanpassen heb je de mogelijkheid de campagnes constant te optimaliseren en het beste resultaat te behalen tegen zo laag mogelijke kosten. En is jouw vacature ingevuld dan kun je de advertentie direct uitzetten.

De voordelen van Google Ads

Onderstaand vind je de voordelen van de Google advertenties.

  • Je bent snel online vindbaar met jouw advertentiecampagnes.
  • Je bereikt jouw doelgroep in de eerste stap van het sollicitatieproces.
  • Je bepaalt zelf de doelgroep aan wie jouw vacature getoond wordt op basis van zoektermen en locatie.
  • De resultaten en kosten zijn direct zichtbaar en meetbaar.
  • Optimaliseer jouw campagnes constant voor het beste resultaat.

Elke HR professional zou Google Ads als kanaal moeten overwegen. Een goede vacaturepagina met een Google Ads campagne zal in veel gevallen leiden tot kwalitatieve sollicitaties tegen lage kosten. Wil je meer weten hoe wij dit effectief voor onze klanten inzetten? Neem dan contact met ons op.

Om jou op weg te helpen, hebben wij een uitgebreid whitepaper geschreven. Download deze direct via onze site.