z Whitepaper
Recruitment Software en Websites
Wat is big data precies? Data komt in allerlei vormen, zoals tekst, getallen of video. Big data speelt een steeds grotere rol. De hoeveelheid data die wereldwijd opgeslagen wordt, groeit exponentieel. Big data is in de (recruitment)wereld een trend waarbij steeds meer data verzameld wordt en door verbeterde hard- en software, verbanden en relaties in kan worden ontdekt.

Big data is niet nieuw

Sinds een paar jaar is er dus steeds meer aandacht voor big data. Volgens sommige recruitment experts is data zelfs “het nieuwe goud”. De reden hiervoor is dat er steeds meer data beschikbaar komt. Denk aan recruitmentsites, ATS, Google Tag Manager, maar ook aan social media en vele andere externe bronnen.

Big data is echter niet echt nieuw. Het verzamelen en analyseren van data wordt al jarenlang gedaan. Nieuw is dat we door de toenemende rekenkracht en de aanwezigheid van steeds meer data, in staat zijn om betere voorspellingen te doen. En daar vervolgens op in te spelen. Toch is data vaak bedrieglijk, want achter de cijfers zit vaak een ideologie, aannames, onverklaarbare pieken en doelstellingen (van een bedrijf of persoon). Kortom: data is subjectief.

Kenmerken van big data

In recruitment wordt big data gebruikt om in te kunnen spelen op de behoeften van personeel en/of kandidaten. Maar wanneer noem je iets nu big data? Wat zijn de kenmerken? Hieronder geven we je een overzicht.

1. Volume

De naam big data zegt het eigenlijk al, het betreft een enorme hoeveelheid data. Deze datasets zijn zo omvangrijk dat ze vaak niet meer via traditionele systemen geanalyseerd kunnen worden. Belangrijk dus hoe ontdek je verbanden en hoe geef je betekenis aan deze grote hoeveelheid data? En hoe kun je hier vervolgens als recruiter mee aan de slag.

2. Snelheid

Het is zaak om snel met alle data en gegevens aan de slag te gaan, om hier direct van te profiteren. Op deze manier haal je optimaal resultaat uit de analyse van data. Echter is tijd en aandacht hierin ook een belangrijke factor. Want het is zonde als er niks wordt gedaan met de analyses.

3. Diversiteit

Het grootste gedeelte van alle data komt ongestructureerd binnen. Denk bijvoorbeeld aan video’s, beelden, documenten en (vacature)teksten. Dit maakt het analyseren van deze informatie erg lastig.

Risico’s van big data

  • Big data kan de privacy schaden. Het is niet toegestaan zomaar persoonsgegevens te verzamelen en deze te verwerken. Daarnaast dient de beveiliging van de data uiteraard op orde te zijn.
  • Big data heeft meestal meer dan één eigenaar. Big data wordt samengesteld uit verschillende bronnen en komt van verschillende leveranciers. Interpretatie van gegevens buiten de originele context, kunnen leiden tot verkeerde conclusies.
  • Big data kan nieuwe inzichten bieden doordat veel en diversiteit aan informatie met elkaar wordt gecombineerd. Helaas bevat een database of berekening vaak ook fouten. 
  • Zoals eerder genoemd is data subjectief.

Hoe kan big data recruitment verbeteren?

Big data software kan gegevens uit verschillende bronnen zoals het eigen ATS, Google Analytics, de recruitment websites van andere bedrijven en diverse sociale media samenbrengen. Vervolgens wordt deze data onderzocht op diverse parameters en kunnen hier interessante bevindingen uitkomen.

Wie op zoek is naar personeel krijgt zo een veel gedetailleerder inzicht in de arbeidsmarkt dan voorheen. Enkele voorbeelden hiervan zijn: 

  • Bereik: hoe vaak is een vacaturetekst opgeroepen? En wat is het rendement van de diverse marketing- en recruitmentkanalen die worden ingezet?
  • Leeftijdsopbouw: komen de leeftijden van de potentiële sollicitanten overeen met die van de doelgroep die je zoekt?
  • Kwaliteit vacaturetekst: welke vacatureteksten openden kandidaten op andere recruitmentsites nadat ze de homepage bezocht hadden?
  • Zoekgedrag sollicitanten: met welke zoekwoorden heeft een kandidaat op de recruitmentsite naar vacatures gezocht?

En nu?

Het gaat er om wat je met big data doet: Je moet kunnen filteren. Je moet focus hebben. Je moet weten waar je heen wilt, dan weet je ook welke data je moet hebben om je verder te helpen bij dat proces. Weinigen weten echter de goede vraag/vragen te stellen. 

Kort samengevat biedt big data de mogelijkheid om informatie te halen uit bronnen die met de huidige middelen nog niet analyseerbaar zijn. Het vervangt niet de huidige Analytics omgeving maar biedt de mogelijkheid om aan jouw toenemende informatiebehoefte te voldoen. Echter doe het alleen als het de besluitvorming verbetert en wanneer er tijd en ruimte voor is. Dit geldt dan uiteraard ook voor het opvolgen van deze bevindingen en resultaten.

In de praktijk merken wij vaak dat al te weinig data wordt gehaald uit Google Analytics en de website. En als dit gedaan wordt dan moet met deze data ook actie worden ondernomen. Ook stokt het hier vaak, niet uit onwil, maar uit tijdgebrek en een gebrek aan focus door allerlei andere recruitment en HR werkzaamheden. Dus wil je aan de slag met (big)data zorg dan voor voldoende tijd en ruimte om hier ook echt mee aan de slag te gaan.

In ons volgende blog gaan we in op hoe je jouw huidige Analytics data kan gebruiken om jouw recruitmentsite en -proces te verbeteren. Hier zijn namelijk het snelst stappen mee te maken.

Download gratis ons whitepaper

Wil je direct alles weten over hoe je een recruitmentsite inricht en waar je op moet letten? Download dan nu ons gratis whitepaper via: https://www.floydhamilton.nl/downloads En ga direct aan de slag met (het verbeteren van) jouw recruitmentsite.
Download gratis whitepaper