z Whitepaper
Recruitment Software en Websites
Een recruitment website biedt tegenwoordig zoveel functionaliteit dat het testen van de website erg belangrijk is. Het algemene doel van testen is om problemen, ook wel bekend als bugs of defecten, te vinden. Je moet er zeker van zijn dat de functionaliteiten, bijvoorbeeld het sollicitatieproces, goed werken. Het testen van een website kent vele vormen.

Techniek en performance

De techniek van jouw website zien de bezoekers niet aan de voorkant. Hoewel zij de resultaten van goede techniek wel kunnen merken, bijvoorbeeld in de websitesnelheid of als de website 404 pagina’s of andere errors bevat. Testen vanuit een technische invalshoek betekent dat je erop toeziet dat de ‘achterkant’ van de website goed functioneert. 

Onderstaande enkele belangrijke voorbeelden van technische elementen die moeten worden gecheckt.

  • De server moet snel zijn en weinig downtime hebben. Let ook op de datalimiet.
  • De website moet adaptive zijn. Test de website dus op verschillende schermen, apparaten en browsers.
  • De html code van de website moet ‘schoon’ zijn.
  • SEO metatags moeten kunnen worden ingevuld en worden weergegeven.
  • Juiste koppelingen met externe (software)programma’s, zoals het ATS en social media.
  • Test de zoekmachine en eventuele filter opties.
  • De database en het netwerk moeten beveiligd zijn.

Tip: Test jouw website techniek via: http://www.webpagetest.org/https://gtmetrix.com/ of http://nibbler.silktide.com/

Functionaliteit

Zorg dat jouw (test)pagina's alle functionaliteiten gebruiken die de website biedt. Dus test ook mogelijkheden die je wellicht pas in de toekomst gaat gebruiken. Test bijvoorbeeld de buttons, filters, afbeeldingen met onderschrift, hyperlinks en embedded (YouTube) video. Kijk ook of het template van de website berekend is op lange woorden/zinnen, grote foto's, call-to-actions, social media icons, enzovoort. En vergeet uiteraard niet de website functionaliteiten ook te testen op mobiel en tablet.

De belangrijkste functionaliteit in de recruitment website is het sollicitatieproces. Tijdens het solliciteren moet de kandidaat naar de juiste pagina(s) worden doorverwezen en de juiste vervolge-mail(s) ontvangen. Dit kun je testen door zelf het sollicitatieproces te doorlopen. Laat ook andere collega’s of bekenden het proces doorlopen en vraag hen om feedback. Test vooral of alle functionaliteiten werken, denk bijvoorbeeld aan bestanden toevoegen, gegevens wel en niet invullen, bedankmails, informatie over het sollicitatieproces, buttons, filmpjes, testimonials, hyperlinks, etc.

Usability

Usability is de gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid van de recruitment website. Op dit gebied is het belangrijk dat de website een logische (menu)structuur heeft en bezoekers geen moeite hebben met het navigeren naar de juiste vacatures. Ook als de bezoeker een sollicitatieformulier gaat invullen moet hij of zij geholpen worden door duidelijke instructies, denk aan bijvoorbeeld aan verkeerd of niet ingevulde gegevens. Vraag aan de testers ook duidelijke feedback en wat zij zien als belangrijke verbeterpunten.

Laat de gebruikerstests niet alleen uitvoeren door de IT-er of recruiter binnen jouw bedrijf, maar vraag ook medewerkers en bekenden om te testen, vooral als zij uiteindelijk met het systeem moeten werken. En het meest belangrijk van allemaal: vergeet natuurlijk niet de doelgroep van je website. Het is aan te raden om een bezoekerstest te doen met een testpanel.

Mobiel

Het is geen verrassing dat een recruitment website op mobiele apparaten wordt bezocht. Het is daarom belangrijk dat de website ook goed op mobiel en tablet werkt. Wanneer het gaat om web design, vinden wij het belangrijk dat een website ‘adaptive’ moet werken. Dit houdt in dat de website zich aan het scherm van de smartphone of tablet aanpast. Het gaat hier o.a. om: resolutie, menu, opties, formulieren en buttons. Bovendien is het belangrijk dat alle functionaliteiten van de desktopversie ook op mobiele apparaten werken. Test dus grondig jouw website op de kleinere schermformaten.

Beveiliging

Bedrijven staan er niet zo vaak bij stil, maar een website kan gehackt worden of besmet worden met een virus. En dat kan hele nare gevolgen hebben voor de website en sollicitaties. Maar, er zijn uiteraard oplossingen, onderstaande geven we hier een aantal van.

  • Contactformulieren op de website kun je beveiligen met een Captcha code.
  • Check de websitebestanden op opvallende/aparte bestandsnamen en code. Laat verder goede virusscanners deze ook scannen.
  • Maak gebruik van moeilijke wachtwoorden en zorg voor strenge rechten van bestanden, mappen en gebruikers.
  • Gebruik een SSL certificaat. Alles wordt zo verstuurd dat onderweg niemand de gegevens kan onderscheppen.
  • Maak back-ups van de website bestanden en database.

Tip: Met behulp van scanning tools kunt je de recruitment website op kwetsbaarheden testen, voorbeelden: https://sitecheck.sucuri.net/ enhttp://quttera.com/website-malware-scanner

Content en design

Alle inhoud van de recruitment website moet goed aansluiten op de doelen van de organisatie. Met een afbeelding of slider in de hoofdpagina kun je direct duidelijk maken waar de organisatie voor staat en welke vacatures er zijn. Content testen betekent echter ook dat de website goed leesbaar moet zijn voor de bezoeker, denk hierbij aan tekstgrootte, tekstlengte en lettertype. Ook moet de website uiteraard geen typ-, spel- of stijlfouten bevatten. Het nalopen van alle content en het design is dan ook essentieel ook met oog op conversie. Neem dit ook mee als aandachtspunt als de website door anderen wordt getest.

Monitoring

Na lancering van de recruitment website houdt het testen nog niet op. De nazorg van de website is van groot belang. Zo moet je erop toezien dat de website benaderbaar blijft, snel blijft presteren, alle inhoud goed wordt weergegeven, geen dode links bevat en dat alle functionaliteiten zoals het solliciteren blijven werken. Met behulp van website monitoring tools, bijvoorbeeld Google Analytics in combinatie met Google Search Console, kun je snel problemen signaleren. De website goed (laten) monitoren zorgt voor hogere conversie, betere SEO, een lagere bouncerate en over het algemeen een goed imago van de organisatie.

Het testen en door ontwikkelen van de recruitment website is voor iedere organisatie belangrijk, maar krijgt vaak te weinig aandacht. Uiteraard zijn de genoemde punten niet de enige waarop moet worden getest. Wij hebben, volgens ons, de meest belangrijke gekozen om mee te nemen in het website proces. Wanneer je op deze websitepunten goed scoort ben je goed op weg. Succes! Mocht je vragen hebben over jouw recruitment website, schroom dan niet om contact met ons op te nemen.