z Whitepaper
Recruitment Software en Websites
Jouw employer branding versterken, start met 3 belangrijke pijlers. Om nieuwe medewerkers aan je te binden, moet je als werkgever duidelijk kunnen communiceren waar jouw bedrijf en merk voor staat. Een goed verhaal en sterk werkgeversmerk zijn namelijk onmisbaar als je de juiste medewerkers wilt aantrekken. Dit noemen we tegenwoordig employer branding.
Employer Branding: bouwen aan een sterk werkgeversmerk

Gelukkig zijn er ook steeds meer goede voorbeelden van employer branding, zoals bijvoorbeeld Coolblue. Echter worden nog lang niet alle kansen benut. Daarom hebben we in deze blog de belangrijkste pijlers van ‘employer branding’ op een rijtje gezet. Maak er nu gebruik van en laat zien wat jij als werkgever te bieden hebt aan potentiële medewerkers.

#1. Werk met persona's en verhelder jouw doelgroep

Een belangrijke pijler voor employer branding is het werken met persona’s. Hoe krijg je anders een duidelijk beeld van de medewerkers die je wilt aantrekken? In vele sectoren wordt hier al lang mee gewerkt, bijvoorbeeld in webdevelopment.

Wat is precies een persona?

Een persona is een profiel waar je de kwaliteiten en vaardigheden van de medewerker die je zoekt uiteen zet en beeldend maakt. Daarnaast denk je na over wat aantrekkelijk is voor deze persona. Niet iedereen wordt immers direct warm van teamuitjes of een auto van de zaak. Andere medewerkers vinden het misschien veel belangrijker dat er genoeg ruimte en budget is voor hun persoonlijke ontwikkeling.

Jouw employer branding versterken, start met 3 belangrijke pijlers
Jouw employer branding versterken, start met 3 belangrijke pijlers

Per doelgroep/ vacaturegroep werk je een persona uit. Dit wordt dan een mens van vlees en bloed met een naam, leeftijd, geslacht, hobby’s, een demografisch profiel en gedrag. Deze persoon laat je ‘tot leven komen’ en vervolgens houd je constant rekening met deze persoon om de applicant journey optimaal in te richten.

Tip! Wees bij het creëren van een persona niet bang om keuzes te maken, met een te algemeen profiel ga je helemaal niemand aantrekken! 

#2. Wees specifiek, creatief en onderscheid je van andere werkgevers

Hoe kun je je tegenwoordig nog onderscheiden van alle andere werkgevers op het gebied van employer branding? Dat lijkt steeds meer een onmogelijke vraag om te beantwoorden, maar toch kan het! De combinatie van factoren die jij als werkgever te bieden hebt, is namelijk nooit hetzelfde als die van jouw concurrenten. Dus staar je niet blind op één element dat eruit moet springen, maar bekijk het bredere plaatje van wat jij medewerkers kunt bieden. Juist de cultuur en waarden van het bedrijf zijn elementen die door nieuw talent erg belangrijk worden gevonden. En juist die cultuur en waarden zijn bij iedere werkgever uniek. Zorg er dus voor dat je dit als werkgever helder krijgt en meeneemt in het wervingsproces.

#2. Wees specifiek, creatief en onderscheid je van andere werkgevers

Onderscheidende employer branding

Wees daarnaast niet te algemeen in employer branding, maar maak wat je te bieden hebt juist specifiek en beeldend. In plaats van ‘gezellige vrijdagmiddagborrels’ en ‘leuke sfeer in het team’ kun je beter een concreet voorbeeld geven. Maak bijvoorbeeld een video over hoe een medewerker een keer een spel had bedacht dat tot grote hilariteit leidde tijdens de borrel. Op die manier laat je zien dat er inderdaad een leuke sfeer in het team is, maar ook dat er ruimte is voor medewerkers om eigen input te leveren en te werken aan teambuilding. Denk hierbij ook weer aan hoe bedrijven als Coolblue zichzelf in de markt zet. Zij komen ook met concrete voorbeelden en worden gezien als authentiek, verfrissend en er zit altijd humor in hun communicatie.

Employer branding in de toekomst

Maar als je jezelf als werkgever tegenwoordig echt wilt onderscheiden, moet je iets doen waar iedereen over gaat praten. Dan moet je ludieke of anderszins creatieve content gaan creëren dat alles overtreft. Zo zijn er zelfs al trends te zien dat VR (virtual reality) en AR (augmented reality) ook onderdeel worden van het wervingsproces. Zo maakt Deutsche Bahn (Spoorwegmaatschappij in Duitsland) bijvoorbeeld al gebruik van VR door nieuw talent zo een werkdag te laten ervaren. Zo zijn er al meer voorbeelden waarin VR is toegepast in het wervingsproces.

#3. Kom na wat je hebt beloofd en creëer ambassadeurs

#3. Kom na wat je hebt beloofd en creëer ambassadeurs

Nog zo’n toverwoord: ambassadeurs. Maar wel een essentieel toverwoord, want als jij als werkgever geen medewerkers hebt die bevestigen wat je hebt beloofd in het wervingsproces, dan val je door de mand. Veel werkgevers besteden al hun aandacht en energie aan het wervingsproces en het binnenhalen van nieuw talent en mooie beloftes en te weinig aan de opvolging daarvan.

Betrek de hele organisatie bij het wervingsproces

Het creëren van ambassadeurs is niet iets dat in een dagje gedaan is. Het is een continue proces van goed werkgeverschap waarbij je zorgt dat jouw cultuur en waarden worden gehandhaafd. Jouw medewerkers zijn eigenlijk een wandelend reclamebord van jouw bedrijf. Zij dienen goed de kernwaarden en het werkplezier uit te stralen richting hun netwerk en omgeving. Als je dit als werkgever goed doet, willen je medewerkers met plezier ambassadeur worden en betrokken zijn bij het aantrekken van nieuwe collega’s. Sterker nog, waarschijnlijk doen ze het uit zichzelf door in hun privéleven te vertellen over wat een goede werkgever zij hebben.
Betrek de hele organisatie bij het wervingsproces
Betrek de hele organisatie bij het wervingsproces

Zorg er dus voor dat je als recruitment afdeling niet alleen maar focust op het wervingsproces, maar ook constant in contact blijft met medewerkers door de hele organisatie heen. Betrek jouw medewerkers zoveel mogelijk bij het aantrekken van nieuw talent en medewerkers.

Jouw medewerkers behouden is bij employer branding net zo belangrijk als talent binnenhalen. Employer branding draait dan ook niet alleen om het communiceren van hoe fantastisch je bent als bedrijf, maar vooral door het te zijn. Voor het huidige personeel en toekomstige medewerkers.

Last but not least – maak alles meetbaar

Met Google Analytics kan het bezoekgedrag, de bezoekersdata en de bezoekersbronnen worden gemeten en kunnen conversies worden bepaald. Analytics geeft daarnaast veel inzicht hoe de site wordt bekeken en de content en/of structuur desgewenst moet worden aangepast. Verder brengt dit in kaart of je de juiste doelgroep benaderd en de juiste personen naar de recruitmentsite trekt.

Daarnaast is het goed om in het Applicant Tracking System de oorspronkelijke bron bij te houden van de sollicitant. Dit wil zeggen dat je kan zien waar de sollicitant vandaan is gekomen, bijvoorbeeld Indeed, Google Ads campagne of een referral. Op deze manier kan er gekeken worden welke acties en/of campagnes het meest succesvol zijn. Zo weet jij welke inspanningen voor jou geld verdient en voornamelijk ook welke niet.