z Whitepaper
Recruitment Software en Websites
Een goede recruitment website zorgt voor een optimale candidate journey, applicant experience en tot de gewenste conversies. Een belangrijk onderdeel is om goed jouw doelgroep in kaart te brengen. Wij geven inzicht hoe je dit zo effectief en creatief mogelijk kan doen.

Ken je doelgroep

Een goede site is uiteraard doelgericht en vertelt het complete verhaal. Gaat het hier om vooral om vacatureplatform (bijvoorbeeld bij recruitmentbureaus of bulk volume vacatures) of juist om het employer brand beter naar voren te brengen. Daarnaast is ook de doelgroep benadering belangrijk. Voor wie is de site voornamelijk bestemd? Is dit een groep of zijn het juist meerdere verschillende profielen? Hoe wordt er online gezocht door deze doelgroep(en), hoe wordt er goed antwoord gegeven op de vragen en hoe krijg je een optimale websitebeleving en sollicitatie-ervaring van deze doelgroep? Zeker met meerdere, verschillende doelgroepen (bijv. stagiaires, technisch personeel, ICT-ers, staffuncties en laagopgeleid personeel) is dit niet altijd een eenvoudige opgave. 

Gebruik een checklist
  • Wie is de doelgroep?
  • Is de doelgroep nog onder te verdelen in segmenten?
  • Wat vind deze doelgroep belangrijk?
  • Wat zijn de kenmerken van deze doelgroep?
  • Wat is het kennisniveau van deze doelgroep? Gebruik ik vaktaal of juist niet?
  • Voor iedere doelgroep geldt een andere aanpak.
  • Etc.

Doelgroepformulering

Formuleer bij de beschrijving van de diverse doelgroepen een kandidaat als een persoon. Dit helpt je om een volledig beeld te krijgen van jouw doelgroep. Met een persona kruip je in het hoofd van de sollicitant. Je beschrijft hem of haar om een zo goed mogelijk beeld te krijgen. Je kunt hierbij denken aan zaken als geslacht, leeftijd, salaris, ambities en opleiding. Denk echter ook aan andere zaken, zoals wat vindt de sollicitant belangrijk, wat voor hobby’s heeft hij, wat is zijn gezinssituatie en welke factoren hebben de grootste invloed op zijn gedrag. Daarnaast is het ook belangrijk om een beeld te vormen van mediagebruik en -voorkeuren. Hier kun je namelijk jouw marketinginspanningen op inrichten.  

De doel(groep)keuze is bepalend voor alle overige keuzes van de recruitment website en deze hoeft niet eenduidig, maar wel doordacht te zijn. Besteed hier dus voldoende aandacht aan en ga niet te snel voorbij aan deze belangrijke eerste stap. Durf hierin ook keuzes te maken. Wat is het belangrijkste en waar ligt de prioriteit? Is bijvoorbeeld het vinden van ICT-ers het belangrijkste? Neem dit dan mee in de keuzes die je maakt.

Wees creatief

Een andere behoefte c.q. trend die waarneembaar is ‘storytelling’. Wordt er een compleet en aantrekkelijk verhaal verteld over het werken bij een werkgever, de mogelijkheden en de te nemen stappen? Voor de nieuwe ‘Y generatie’ is dit zeker een belangrijk aandachtspunt. Heeft de organisatie (YouTube) filmpjes, carrièreplanningen, functiehuizen of onlangs een prijs gewonnen? Toon deze dan op de recruitment website. Ook het toevoegen van een organogram, testimonials en een video over de afdeling zijn goede toevoegingen. Belangrijk is hierin dat deze toevoegingen een directe relatie hebben met de vacature. De sollicitant kan zichzelf zo een beter (positief) beeld verschaffen over de functie, afdeling en organisatie.

Doelstellingen en meetbaarheid

Aan de hand van een duidelijke doelgroepomschrijving is het mogelijk om je doelgroep online te benaderen. Koppel hier ook doelstellingen aan, zo weet je wat je wilt bereiken en hoeveel je daarvoor uit wilt geven. Met behulp van Google Analytics kun je deze doelstellingen gaan meten. Met deze inzichten en gegevens maakt het al eenvoudiger te kiezen tussen tijd en (externe) kosten in bijvoorbeeld: social media, e-mail marketing, bannering, Google AdWords, etc. En het grote voordeel is dat (bijna) alles meetbaar is. Nadeel is dat webanalyse veel tijd kost en het de nodige kennis vereist. Het is echter verstandig om een beetje extra geld uit te geven om te voorkomen dat je een grote hoeveelheid weggooit.  

Wil je een compleet overzicht voor een optimale recruitment website? Download dan via onze uitgebreide whitepaper 'De 11 kenmerken van een goede recruitmentsite'.