z Whitepaper
Recruitment Software en Websites
Gebruiksvriendelijkheid is voor zowel voor de beheerders van de site (content management) als voor de bezoekers van de website van belang. Maak de recruitment website voor de kandidaat zo aantrekkelijk en zo gemakkelijk mogelijk. Zorg voor een eenvoudige en snelle navigatie en bied informatie aan waar de bezoeker dat verwacht. Houd daarbij het sollicitatieproces helder en eenvoudig, maak interactie aantrekkelijk en effectief en werp zo min mogelijk onnodige drempels op.
Vraag je continu af:
  • Wat betekent het voor de kandidaat?
  • Wat doet het met de kandidaat ervaring?
  • Wat verwacht hij?
  • Welke vragen en behoeften heeft hij?
  • Wat zal zijn zoekgedrag zijn op de site en waar denkt hij iets te vinden?
  • Etc.
Een goede tip is om funnels in te richten. Laat bijvoorbeeld een ICT-er direct zijn eigen pad bewandelen met voor hem of haar relevante informatie. Uiteindelijk verzamel je deze feedback van meerdere personen. Vervolgens kijk je waar de website te verbeteren is qua uitstraling en gebruikersgemak.

Zorg voor goede software

Het Content Management Systeem (CMS) moet het mogelijk maken om eenvoudig content aan te passen zonder dat de opmaak en structuur wordt verstoord. Ook het aanmaken en beheren van vacatures en sollicitaties moet eenvoudig en snel kunnen gebeuren en een onderliggend Applicant Tracking System (ATS) moet adequaat zijn gekoppeld. Een ATS maakt het mogelijk om sollicitaties administratief te verwerken, op te volgen, op te slaan en intern te communiceren. Tegelijkertijd kunnen de sollicitanten door het ATS tijdig een bericht ontvangen over de voortgang van de procedure en welke rol hierin van hen wordt verwacht. Een kwalitatieve en tijdbesparende toevoeging dus. 

Maak het de bezoeker makkelijk

Wanneer er gesolliciteerd wordt, begint de belangrijke interactie met een sitebezoeker. Deze applicant experience loopt nog te vaak op een teleurstelling uit. Een te lang formulier, technische hick-up’s, geen acceptatie van verschillende documentopmaken (PDF, Word), geen mogelijkheid om met CV of LinkedIn profiel te solliciteren of geen bevestiging van sollicitaties met melding van vervolg stappen zijn voorbeelden van mogelijke negatieve ervaringen. De meest schrijnende, maar nog veel voorkomende teleurstelling is het uitblijven van enige reactie. Ruim een kwart van alle online sollicitanten krijgt geen bericht omtrent de voortgang van de sollicitaties. Bij recruitmentbureaus en/of jobboards ligt dit percentage helaas nog veel hoger. 

Kortom de gebruiksvriendelijkheid van de website is zeer belangrijk. Doorloop de diverse routes die een kandidaat kan doorlopen. Let hierbij ook op vanuit welke bron (bijv. Facebook, direct verkeer of een AdWords advertentie) de bezoeker op een pagina komt. De route is namelijk iedere keer weer anders. Je kan met behulp van Google Analytics verschillende routes en recruitmentfunnels inrichten. Deze funnels helpen je met het bepalen welke content nodig is en waar deze op de recruitmentsite wordt getoond. Daarnaast kun je zo goed zien welke verbeteringen je moet doorvoeren en welke inspanningen het meeste resultaat opleveren. Besteedt dus aandacht aan gebruiksvriendelijkheid en een goede interactie met de bezoeker want dit gaat je uiteindelijk meer sollicitaties opleveren.