z Whitepaper
Recruitment Software en Websites
In recruitment is beleving een belangrijk uitgangspunt, ook wel de candidate experience of kandidaatervaring genoemd. De candidate experience is de ervaring die een sollicitant heeft met een (potentiële nieuwe) werkgever tijdens de oriëntatie en de sollicitatie op de nieuwe baan. Het betreft hier de periode van het eerste contact tot aan het laatste contact. Het is belangrijk om een goed imago, employer brand, te creëren bij de sollicitant. In de recruitmentwereld wordt dit proces de applicant journey genoemd.

Verbeter de candidate experience

Voor bezoekers (lees: de doelgroep) van de recruitmentsite is de applicant journey erg belangrijk geworden. De site moet logisch en intuïtief zijn opgebouwd, met toegankelijke informatie, intelligente filters en heldere vacaturenavigatie. Na elke stap moeten vervolgstappen en een duidelijke call-to-action worden aangeboden. Vacatures moeten eenvoudig en langs meerdere wegen gevonden kunnen worden. Denk hierbij aan spotlight vacatures, maps, postcodes, regio, e.d. Richt de website zo in dat de kandidaat een optimale sollicitatie-omgeving ervaart waarin hij wordt overtuigd en alle informatie tot zich kan nemen. Naast tekstuele informatie is ook het toevoegen van video’s, testimonials, authentieke foto’s, foto’s van toekomstige collega’s, etc. goed om de ideale applicant journey te creëren. Dit vergroot uiteraard de kansen dat deze persoon bij jou in dienst wil treden.

Zelfs een afgewezen kandidaat met een goede ervaring kan ook als ambassadeur voor je optreden. Denk hierbij aan positieve posts en reacties op social media. Een negatieve ervaring van een kandidaat kan jouw employer brand schaden.

Hieronder geven wij je een aantal tips: 

  • Vermeldt een duidelijke en onderscheidende employer story waarin je de kernwaarden van de organisatie duidelijk kenbaar maakt.
  • Zorg voor goed wervende, foutloze en prettig leesbare vacatureteksten en advertenties met relevante informatie.
  • Toon op de homepage (sfeer)beelden, goede call-to-actions en alleen de nodige tekst. Laat authentieke foto’s en video’s zien, geen stockfoto’s. Toon vooral foto’s en video’s van de werkomgeving, collega’s, werkplek en andere bedrijfslocaties.
  • Laat medewerkers aan het woord en laat hen vertellen waarom zij voor jouw organisatie hebben gekozen en graag voor jou werken.
  • Zorg in het algemeen voor een eenvoudig sollicitatieproces en gebruiksvriendelijke site.
  • Veel conversiemogelijkheden: links of banners naar relevante vacatures of (open) sollicitaties.
  • Duidelijke zoekbox met ‘vacatures bij mij in de buurt’ of vergelijkbare tekst. Naast een zoekbox is een heldere filteroptie ook zeer handig voor de kandidaat om snel een passende vacature te vinden.
  • Breng sollicitatieknoppen altijd duidelijk in beeld. Laat deze meescrollen of plaats deze boven en onderaan de pagina.
  • Maak sollicitaties via mobile devices zo makkelijk mogelijk, meer dan 50% solliciteert namelijk via mobiel.
  • Zorg voor een makkelijke CV- en/of LinkedIn-profiel upload. En zorg ervoor dat ieder type bestand kan worden toegevoegd bij het invullen van de sollicitatie.
  • Geef informatie over de sollicitatieprocedure en ook over de reactietermijnen.
  • Zorg dat alle kandidaten altijd een status-update krijgen en bij afwijzing een keurige, tijdige en gemotiveerde afwijzing.
  • Gebruik selectieve knockout-vragen en/of video-pitches om de preselectie van de kandidaten alvast van tevoren te doen en niet pas aan tafel.
  • Zorg voor open en directe communicatie mogelijkheden met recruiters. Maak dus ook de contactgegevens van de recruiter met foto en social media-profielen zichtbaar.
  • Maak het mogelijk om de vacatures te delen via social media en/of mail.
  • Geef de mogelijkheid tot inschrijven in Job Alerts en eventuele Talent Pools.
  • Evalueer de candidate experience met bijvoorbeeld enquêtes/vragenlijsten onder kandidaten en stel vervolgens een verbeterplan op.

Kortom wanneer je jouw doelgroep ‘induikt’, creëer je een unieke beleving voor de kandidaat waarmee je hem of haar ook echt aanspreekt. Probeer ook vooral anders en innovatiever te zijn dan andere werkgevers. Dit vergroot uiteraard de kansen dat de desbetreffende kandidaat bij jouw organisatie in dienst wil komen.