z Whitepaper
Recruitment Software en Websites
Het inzetten van social media is natuurlijk één van de manieren om je content te verspreiden. Om een keuze te maken welke social media je wilt gaan inzetten, is het belangrijk dat je jouw doelstellingen en doelgroep in kaart hebt gebracht. Wat wil je bereiken met social media? Als jouw doelgroep geen gebruik maakt van een social medium als Twitter, dan hoef je hier natuurlijk ook geen tijd en geld in te stoppen. Wij lichten 5 social media toe die momenteel het meeste worden ingezet voor recruitment.

LinkedIn

LinkedIn heeft een zakelijke focus met meer dan 4 miljoen gebruikers in Nederland. Dit platform wordt veel gebruikt om kennis en inzichten te delen op zakelijk niveau. Met LinkedIn kun je content en dus ook vacatures plaatsen in groepen waar jouw vacature het beste bij aansluit.

Je hoeft als bedrijf op de bedrijfspagina niet alleen (platte) vacatures te delen, je kan ook over jouw waarden, nieuws en medewerkers vertellen. Op deze manier komen geschikte kandidaten ook meer over het bedrijf te weten en vergroot dit de kans om op de vacature in te vullen. Gemiddeld worden 1 op de 5 vacatures ingevuld door LinkedIn te gebruiken.

Ook voor het werven van kandidaten biedt LinkedIn veel mogelijkheden. Zo kun je via bondige advertentieteksten (tekst en display) binnen de vooraf geselecteerde doelgroep werven. Verder zijn er ook gratis mogelijkheden, bijvoorbeeld kun je vacatures in een korte tekst via jouw eigen of de zakelijke updates plaatsen. Ook heb je diverse berichtopties binnen jouw eigen netwerk en jouw gebruikersgroepen. Zo kun je eenvoudig een vacature delen binnen jouw eigen netwerk en kan jouw netwerk die verder verspreiden. LinkedIn biedt dus veel goede mogelijkheden voor recruitment.

LinkedIn heeft in 2016 een nieuwe feature uitgerold die Open Candidates heet. Hier kunnen personen aangeven of zij open staan voor een nieuwe uitdaging. Dit is zichtbaar voor recruiters en deze kunnen de personen dan benaderen. Bekijk hier een video hoe dit werkt: https://www.youtube.com/watch?v=fArXoyKYtF0. Ervaring is dat je hier twee keer zoveel reacties krijgt op jouw e-mails dan personen die niet direct aangeven open te staan voor een nieuwe baan.

Facebook

Facebook is niet alleen het bekende vriendenplatform, maar ook interessant voor zakelijk gebruik. In totaal zijn er in Nederland ruim 10 miljoen overall gebruikers, voornamelijk in de leeftijd van 20 tot 39 jaar. Het is voor het eerst dat er echter een duidelijke afname te zien is van het aantal Nederlandse Facebook-gebruikers. Waar vorig jaar nog 10,8 miljoen Nederlanders Facebook gebruikten, is dat dit jaar met 640.000 gebruikers gedaald tot 10,1 miljoen. Een daling van 6 procent. Facebook heeft dan ook een zwaar jaar achter de rug.

Je krijgt binnen Facebook alleen content te zien die bekenden delen of liken en van bedrijven die je zelf actief bent gaan volgen. Een ander voordeel van Facebook is dat mensen die jouw bedrijf volgen ook al actief betrokken zijn bij jouw bedrijf. Deze zijn dus eerder geneigd jouw update te liken of te delen, waardoor hun netwerk dit ook te zien krijgt. Mond-tot-mond en aanbevelingen werken op deze manier erg positief.

Facebook
Facebook advertenties

Potentiële kandidaten kun je ook bereiken door middel van Facebook advertenties. Je kunt meerdere en verschillende tekst- en beeldadvertenties maken om jouw doelgroep aan te zetten tot actie. Je kunt onder andere selecteren op opleiding, leeftijd, interesses, gebeurtenissen, etc. De gekozen doelgroep krijgt de advertenties te zien en per doelgroep kun je afzonderlijk de data verzamelen. Daarnaast kun je goed de interactie aangaan met je doelgroep op Facebook, door te reageren op berichten.

Door analyse programma’s (zoals Google Analytics) te gebruiken, kun je meer leren over jouw doelgroep en over de inhoud en vacatures die zij interessant vinden. Kortom Facebook biedt zakelijk voldoende mogelijkheden om jouw vacatures zowel betaald als onbetaald ‘in the picture’ te zetten.

Twitter

Twitter is uitermate geschikt om d.m.v. korte berichten snel een groot publiek te bereiken. Je kunt namelijk heel veel volgers opbouwen, en wanneer die jouw content delen verspreidt het bericht zich snel. In Nederland gebruiken ongeveer 2,5 miljoen mensen Twitter. Twitter wordt zowel zakelijk als privé ingezet. Twitter wordt daarnaast ook steeds vaker ingezet voor het werven van personeel.

 
Twitter
Twitter

Twitter advertenties

Wanneer je een vacature op Twitter plaatst, bereik je niet alleen je eigen volgers. Mensen die de vacature interessant vinden, reageren hierop of delen deze weer met hun netwerk. Op deze manier maak je eenvoudig kennis met mensen die actief op zoek zijn naar vacatures.

Ook is het gebruik van hashtags in berichten een goede toevoeging. Wanneer je namelijk hashtags gebruikt, kan jouw bericht ook gemakkelijk mensen bereiken die je niet volgen. Als iemand bijvoorbeeld op zoek is naar een baan in de marketing dan zoeken ze op hashtags zoals #marketing, #vacature, #marketingvacature of #marketingtalent. Ook op de andere social media zorgt het gebruik van hashtags voor een groter bereik.

Instagram

Instagram wordt steeds populairder onder recruiters om in contact te komen met kandidaten. En ook mobiel met ze chatten en whatsappen wordt almaar gewoner, blijkt uit een Amerikaans onderzoek.

Het is nog steeds een ‘kleintje’ vergeleken met bijvoorbeeld LinkedIn. Waar 77 procent van de recruiters zegt veelvuldig LinkedIn te gebruiken om in contact te komen met kandidaten, is dat voor Instagram nog maar 25 procent. Maar LinkedIn levert wel aardig marktaandeel in. In 2017 zei namelijk nog 92 procent (vooral) dit netwerk te gebruiken. Sindsdien is het Instagram-gebruik juist verdubbeld.

Sinds oktober 2015 kun je op Instagram ook direct adverteren. Dat betekent dat je wél een link kunt plaatsen naar je website of vacaturepagina. Ook kun je je advertentie targeten op een speciale doelgroep, geselecteerd op locatie, sekse, leeftijd en interesses. Wel is het raadzaam om terughoudend te zijn met advertenties. Gebruikers van Instagram vonden het medium juist zo fijn omdat er geen reclame op stond. Als je het dus toch doet, zorg dan dat je iets maakt dat in de lijn is van het medium. Dus echt een mooi plaatje of pakkende video en geen platte spam.

Ondanks dat werving via Instagram voor sommige doelgroepen heel succesvol en leuk kan zijn, is dit zeker niet voor iedere doelgroep het geval. Sommige doelgroepen staan gewoon simpelweg niet open voor branding via dit kanaal. Andere doelgroepen maken weinig gebruik van Instagram. Onderzoek dan ook eerst of Instagram een goed kanaal voor jouw doelgroep is. Instagram wordt voornamelijk veel gebruikt door jongeren.

YouTube

YouTube

Online video blijft maar populairder worden. In Nederland zijn er meer dan 8,5 miljoen gebruikers van YouTube. Na Google is YouTube dan ook de tweede grootste zoekmachine geworden. Maar niet alleen YouTube houdt van video, ook Google geeft voorrang aan bedrijven die actief zijn op dit videoplatform. Dus het plaatsen van video’s op YouTube helpt je vaak op meerdere vlakken.

De gebruikersgroep van YouTube is niet heel specifiek. Zowel jongeren als ouderen gebruiken het medium om hun favoriete filmpjes te vinden. YouTube is dus vrijwel altijd een geschikt middel om video’s en dus vacatures te delen. Bedrijven als Coolblue delen vacatures en vele verhalen achter en over het bedrijf op YouTube. Bekijk hier de video’s en de door ons gebouwde recruitmentsite: www.werkenbijcoolblue.nl

Tot slot

Het heeft geen enkele zin om je aan te melden op een sociaal netwerk en er vervolgens niets mee te doen. Zeker wanneer je als bedrijf een account aanmaakt, kan het slecht zijn voor jouw reputatie wanneer je niet op gezette tijden een bericht plaatst. Het is dan ook verstandig om maximaal vier tot vijf social media kanalen tegelijk te beheren. Dit omdat ze allemaal aandacht nodig hebben en het anders gewoon te veel tijd kost. Vaak worden dit degenen die wij hebben benoemd in dit blogartikel. Veel succes!
Tot slot