KPI’s voor recruitment: Wat moet je meten en weten

23 september 2025
Als recruitment- of HR-manager is het jouw taak om het juiste talent aan te trekken en de kwaliteit van dat proces te bewaken. Maar hoe weet en meet je eigenlijk of je recruitmentstrategie werkt? Of waar juist de verbeterpunten liggen? Het antwoord: meten is weten. En dat begint bij het kiezen van de juiste KPI (key performance indicator). Wij gaan in dit blogartikel dieper in op de KPI’s in recruitment.
Een effectieve recruitment website
Als je jouw keuzes en daaropvolgende acties niet baseert op data, loop je het risico om investeringen, tijd en kandidaten te verliezen. Goede recruitment KPI’s helpen je om:

  • Beter onderbouwde beslissingen te maken - Met duidelijke cijfers kun je keuzes maken die echt kloppen in plaats van onderbuikgevoel of ervaringen.
  • Interne stakeholders te overtuigen - Of het nu gaat om extra budget, meer capaciteit of andere middelen, met goede KPI’s laat je zien waarom die investering nodig is.
  • Te vergelijken met eerdere periodes of de markt - Zo weet je precies of je vooruitgaat, stil staat of misschien zelfs beter presteert dan anderen in jouw branche.
  • De kwaliteit van nieuwe collega’s in de gaten te houden - Het gaat niet alleen om hoeveel mensen je binnenhaalt, maar ook of ze goed passen, presteren en blijven.
  • Recruitmentkosten slimmer te beheren - Je ziet waar je geld naartoe gaat en wat geld oplevert en juist niet. Op deze manier kun je jouw budget uitgeven aan de juiste kanalen.
  • De ervaring voor sollicitanten te verbeteren - Door te meten wat zij van het proces vinden, zorg je ervoor dat iedereen met een fijn gevoel bij jouw organisatie terechtkomt.

Welke KPI’s moet je als Recruitment Manager sowieso in de gaten houden?

1_>
Time to hire (Tijd tot aanname)

De time to hire is de tijd tussen het moment dat de vacature wordt gepubliceerd en het moment dat de kandidaat het contract ondertekent. Hoe sneller je namelijk iemand aanneemt, hoe minder kans je hebt om goede kandidaten te verliezen aan concurrenten en vaak hoe minder budget het kost. Echter moet je natuurlijk niet te snel een beslissing nemen en wel alle onderdelen toetsen die je wilt toetsen. Hoeveel dagen duurt het gemiddeld voordat een vacature bij jou als organisatie is ingevuld? Als je dit weet kun je beter inschatten hoelang het duurt en hoeveel het kost tot je een nieuwe geschikte medewerker hebt gevonden.

2_>
Cost per hire (Kosten per aanname)

De totale kosten die je maakt om 1 medewerker aan te nemen. Denk hierbij aan (online) advertenties, recruitmentbureaus, tools, tijd van recruiters, etc. Het helpt je om het recruitmentbudget te optimaliseren. Geef je geld uit aan de juiste kanalen? Of is er verspilling? Een juiste meting is hierbij essentieel.

3_>
Source of hire (Wervingskanaal)

Waar komen je kandidaten vandaan? Denk aan jobboards, LinkedIn, referrals, direct via je eigen werken-bij-site of recruitmentbureaus. Zo weet je waar je het meeste rendement haalt uit je investering. Vervolgens kun je per vacature of vacaturetype de juiste (online) wervingskanalen inzetten.

4_>
Quality of hire (Kwaliteit van aanname)

Een van de lastigste en meest vergeten recruitment KPI is de quality of hire. Hoe goed blijkt een nieuwe medewerker uiteindelijk te presteren? Dit meet je bijvoorbeeld via functioneringsgesprekken of performance scores na 3, 6 en 12 maanden. En uiteraard de lengte van het uiteindelijke dienstverband.

Snel iemand aannemen is fijn, maar een mismatch kost je meer dan alleen geld. Kwaliteit is een lange termijn KPI, maar wel zeer belangrijk. Blijf dus ook deze KPI meten voor het optimaliseren van jouw recruitmentproces.

5_> Candidate Experience (Ervaring van de sollicitant)

Hoe ervaren kandidaten het sollicitatieproces? Was het bijvoorbeeld duidelijk, snel, en vriendelijk? Een slechte ervaring kan je employer brand beschadigen en potentiële kandidaten besluiten niet te solliciteren. Zelfs als iemand het niet wordt, is het belangrijk dat deze met een goed gevoel terugkijken. Verstuur bijvoorbeeld korte vragenlijst na het proces juist ook naar afgewezen kandidaten.
In een recruitmentlandschap dat steeds competitiever wordt, is het meten van de juiste KPI’s enorm belangrijk. Het geeft je grip, richting en overtuigingskracht. Start dus vandaag nog met meten van jouw recruitmentproces.

Trots op onze klanten

Van toonaangevende corporates tot snelgroeiende organisaties — we hebben al vele mooie werkgevers geholpen hun zichtbaarheid te vergroten en talent aan te trekken. Wij zijn trots op langdurige samenwerkingen waarin we continu optimaliseren en innoveren.

Wij maken brand custom

recruitmentsites met het door

ons ontwikkelde Hamilton CMS

👋🏼.

Interesse?

Floyd & Hamilton Vliegtuigstraat 6E 1059 CL Amsterdam
WhatsApp ons